Tizenkilenc éve rombolták le a mostari Öreg-hidat
Szöveg: Zilahy Tamás | 2012. november 9. 15:55Pontosan 19 évvel ezelőtt, november 9-én a Neretva folyóba hullott Bosznia-Hercegovina egyik leghíresebb történelmi emlékműve, a mostari Öreg-híd. A rombolás egy horvát tank pár órás műve volt, az újjáépítés pedig éveken át folyt jelentős magyar katonai és polgári részvétellel.
A Jugoszlávia felbomlását követő polgárháborúban kezdetben a szerbek uralták a nagyobb mostari hegyeket az ősi város keleti felén, 1992-ben azonban a horvátok kiszorították őket a területről. Ezután 1993 májusában a bosnyákok lázadtak fel a horvátok ellen, és kezdetét vette a bosnyák−horvát konfliktus, amely több mint ezer halálos áldozatot követelt a városban. Néhány lövés után, 1993. november 9-én délután fél négyre a 450 éves, 456
darab mészkőből kilenc éven keresztül épült híd is
teljesen megsemmisült. A tulajdonképpeni gyaloghídnak katonai
jelentősége nem volt: a horvátok az együvé tartozás szimbólumát akarták
megsemmisíteni.
A háború végén azonnal megkezdődtek a híd újjáépítésének előkészületei, majd egyévnyi kutatást követően nekiálltak a helyreállításnak. Az összefogáshoz több ország és nemzetközi szervezet is csatlakozott, köztük a NATO vezette békefenntartó erő, az SFOR és benne a Magyar Műszaki Kontingens. A magyar alakulat a hídelemeknek a folyóból történő kiemelésével a helyreállítás első fázisában, 1997 augusztusa és 1999 decembere között játszott fontos szerepet. A magyar Hídépítő Részvénytársaság akkori vezérigazgatója, Apáthy Endre felajánlotta, hogy a cég ingyen részt vesz a híd rekonstrukciójában. Dr. Veress Róbert nyugállományú mérnök alezredes, a Hídépítő Zrt. későbbi termelési főmérnöke 1996 decembere és 1997 decembere között a horvátországi Okucaniban települt Magyar Műszaki Kontingens főmérnöke volt. Az okleveles építőmérnök nyugállományba vonulása előtt a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem műszaki tanszékén tanított, de nem gondolta volna, hogy néhány évvel később már egyetemi tanárként kerül újra Okucaniba az Öreg-híd újjáépítési feladatainak irányítására.
A darabokat
az SFOR magyar búvárkatonái emelték ki a folyóból, ami kockázatos
feladat volt, hiszen a kőtömbök alatt bármi lehetett. A 17 millió dollárba kerülő felújítás végeztével, 2004. július 23-án pompás ünnepség keretében, a nemzetközi politikai élet jeles képviselőinek jelenlétében felavatták a város jelképének tartott Öreg-hidat, amelyet a megbékélés jelképeként méltattak a résztvevők. Az ünnepségsorozatra negyvenöt delegáció érkezett Mostarba.
Az UNESCO Világörökség-listáján is szereplő hídról tudni illik, hogy nemcsak az újjáépítés kapcsán van magyar vonatkozása: látképe egykoron Csontváry Kosztka Tivadart is megigézte. A Római híd Mostarban című 1903-as alkotása – a Tavasz Mostarban címet viselő műve mellett – jelenleg a pécsi Csontváry-múzeumban látható.
Fotó: Archív