Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A Diadalív árnyékában

Szöveg: honvedelem.hu |  2011. augusztus 9. 12:10

A Le Bourget-ban – minden második évben – megrendezett légi parádé és vásár az idén nem a katonai repülésről szólt. Taroltak a polgári gépek, a katonai fronton csak kisebb bejelentéseknek örülhettünk.

Ennek elsődleges oka persze a forráshiány: egyszerűen nincs elegendő költségvetési keretük az európai haderőknek ahhoz, hogy a szükséges repülőtechnikát megvásárolják. Ezt tetézi a hidegháború óta halogatott-tologatott típusváltások mára súlyossá vált terhe is, így idén a Párizs melletti repülőtér nem a nagy ívű bejelentésektől zengett.

Egy régi barát

Ha már emlegettük a múltat, érdemes megemlékezni egy régi-új típus sikeréről. A perui védelmi minisztérium itt bejelentett megrendelése 12 Viking Air DHC–6 400-as könnyű szállító repülőgépről szól. Ez a típus nem más, mint a világ egyik leghíresebb „bokorugró" repülőgépe, a Twin Otter modernizált és 1988 után 2010-től ismét gyártott változata. A perui légierő a nehéz, rövid, nem előkészített repülőtereken használja majd a gépeket, utánpótlást és katonákat szállítva, illetve mentő- és sebesültszállító feladatokra.
A legendás típus (a nepáli Lukla repülőtér rengeteg videofelvételen megörökített hőse) 300-as sorozatát 1988-ig gyártották.

A 2000-es évek első évtizedére kiderült: szükség lenne egy olyan gépre, mint a DHC–6 300, csak modernebb felszereltséggel. Új típus nem bukkant fel a piacon, így a gépekhez pótalkatrészeket gyártó Viking Air úgy döntött: megvásárolja a típus gyártási jogát, és modernizálva újra a piacra dobja a gépet. 2006. február 24-én meg is köttetett az üzlet a Viking Air és a Bombardier Aerospace között. A gyártás felújítását a 2006-os farnborough-i kiállításon jelentették be, és hamarosan megérkeztek az első megrendelések is.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 12-én megjelenő számában!)