Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A repülőgép motorjában akadt meg az eke

Szöveg: Magó Károly |  2008. április 3. 10:02

Piróth Sándor szántóföldjén az utóbbi három évben az eke egy helyen mindig megakadt valamiben. Szerették volna az akadályt eltávolítani, ezért elkezdték kiásni. Rövid idő alatt kiderült, hogy egy repülőgép motor fekszik a föld alatt. Március végén a férfi az ismerősei segítségével értesítette a Szolnoki Repülő Múzeumot, mert szerette volna, ha a szántóföldben lévő motor jó helyre kerülne.

Március 27-én a Szolnoki Repülő Múzeum és a Magyar Roncskutató Egyesület kutatói elvégezték a motor részleges feltárását. Megállapítható, hogy a motor amerikai gyártású, típusa R-1830. A tizennégy hengeres motor tizenkettő hengere a helyén van, egy hengerfej, egy komplett henger és a motor reduktor háza hiányzik, a motor mögötti tűzfal és a deflektor lemezek roncsolódva meg vannak.

Továbbá kiderült az is, hogy ebből a motor típusból eddig ez a legteljesebb, ami hazánkban előkerült.

Piróth Sándor nagymamája Szabó Istvánné Gere Etelka, így emlékszik erre a napra:

„Huszonhárom éves voltam, kora tavasszal történt, az eset, de nem akkor, amikor először bombázták a repülőgép gyárat. A pincében voltunk, és olyan erős motorzúgást hallottunk, hogy attól féltünk, hogy ránk fog zuhanni a repülőgép. Később megnéztük a gépet, ami a földünktől nem messze szállt le. Összetört, de nagyjából egyben volt."

A csendőrségi jelentés szerint 1944. 04. 13-án kényszerleszállást hajtott végre Szigetszentmiklóson egy négymotoros bombázó. Három ejtőernyőst elfogtak.

Mohos Nándor és Punka György kutatott ebben az ügyben. E szerint a szóbanforgó napon az amerikai 15. Légi Hadsereg 49. és 55. Bombázó Ezrede a Dunai Repülőgépgyárat támadta. A 461. Bombázó Csoport, 766. századának 44 számú B-24H típusú bombázója a célpont környékén eltűnt.

A gép és

a személyzet eltűnését a 3974. számú veszteségi jelentés rögzíti, mely a következőt rögzíti a gép lelövésével kapcsolatban:

„A cél felett egy légvédelmi lövedék csapódott a 44-es számú gép 1-es motorjába. A motor és az egyik üzemanyag tartály kigyulladt. A gép tett egy éles 180 fokos bal fordulót és neki ütközött a kötelékben repülő másik gépnek. Az ütközés után cél körzetében zuhant le."

Valószínű, hogy ennek a gépnek a motorja került elő.

Tekintettel arra, hogy a motor szinte kilátszik a földből, és az őrzése nem megoldható, ezért április 5-én kerül kiemelésre. A motor kiemelését az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, és a Magyar Roncskutató Egyesület kutatói hajtják végre. A munkálatok logisztikai hátterét az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis biztosítja.