Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ahol a vasmadarak “meggyógyulnak”

Szöveg: Szűcs László |  2008. november 12. 18:20

A mai napig sokan vannak, akiknek meggyőződésük, hogy Kecskemét határában található laktanyában „csak és kizárólag” a Magyar Honvédség vadászrepülőgépei települnek. Kevesen tudják, hogy a kaszárnya egy másik alakulatnak, az MH Légijármű Javítóüzemnek is helyet ad. A honvedelem.hu itt vendégeskedett.

Bármilyen furcsa, még a „helyi" katonák közül is sokan hiszik azt, hogy a Légijármű Javítóüzem a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis része. Ennek egyik oka az is lehet, hogy immár több mint negyven éve, egészen pontosan 1961 óta a vadászrepülőkkel közös laktanyában végzik munkájukat.

1595881589
Ha már itt tartunk, tekintsük át a szervezet történetét dióhéjban. Az MH Légijármű Javítóüzem jogelődje a 25. Honi Vadászrepülő Hadosztály szervezeti alárendeltségében 1950-ben alakult meg Szentkirályszabadján. Neve Tábori Repülőgépjavító Műhely volt, melyet így rövidítettek: TÁRM-4. A katonai szervezet 1951-ben települt át Kecskemétre, majd 1952 novemberében Taszárra diszlokált. Az alakulat 1960 novemberében került az Országos Légvédelmi Parancsnokság közvetlen alárendeltségébe, majd egy évvel később visszatelepült Kecskemétre. 1966-ban új hadrendi megnevezést kapott, Központi Repülőgépjavító Üzem lett. Neve csak 1997-ben változott meg újra, ekkor MH Légijármű Javító Üzem lett, míg 2000-ben megnevezése MH Haditechnikai Ellátó Központ Repülőgépjavító Bázisra változott. Jelenlegi nevét 2001. június 15-én vette fel.

A parancsnok irodájának falát az üzem „szívének" vagyis a javítóhangároknak panorámaképe díszíti. Jól látszik a terület közepén elhelyezkedő „Ancsa-hangár", amelyik a legnagyobb, s amelybe kényelmesen elfér egy AN–26-os szállító-repülőgép. Az előtérben látható „vadászhangárban" az üzemidő hosszabbítási munkálatokat, illetve a különféle korszerűsítésekkel foglalkoznak. Míg a kép baloldalán, félig takarásban lévő „kettes hangárban" a földi kiszolgáló berendezések gyártása és fejlesztése folyik. Persze mindezt nem „fejből" tudom, hanem Bozóki János okleveles mérnök ezredes árulja el.

1595881589
 

Az üzem parancsnoka még csak néhány hónapja vette át a stafétabotot, hiszen április végén nevezték ki az alakulat „első emberének". Az üzem feladatairól beszélgetünk. Elmondja: e feladatrendszer kettős. Az úgynevezett nemzeti jellegű alapfeladatok között – amelyek közé a csapatok lehetőségeit meghaladó munkálatok tartoznak – megtalálható az An-26 típusú szállító repülőgépek 6, 18 és 36 hónap utáni időszakos javítási munkálatainak végrehajtása, valamint a Magyar Honvédségben rendszeresített légijárművek és tartozékaik konstrukciós változtatása, berendezéseinek javítása.

Szintén kiemelt feladat a földi kiszolgáló eszközök és tartozékok felújítása, gyártása, a honvédség rendszeréből kivont légijárművek hatástalanítása, megsemmisítése, a Nyitott Égbolt elnevezésű megfigyelő repülések mérnök-műszaki biztosítása is, valamint a sérülést szenvedett légijárművek javítása.

Mégpedig, ha kell, akár tábori körülmények között is.

1595881590
Ugyanis az üzem egyik legfontosabb feladata az úgynevezett harctéri javító képesség fenntartása – mondja Bozóki ezredes. Hiszen, ha egy légijármű nem a repülőtéren, hanem gyakorlótéren, vagy éppen külföldi feladat teljesítése során romlik el, akkor is újra üzemképes állapotba kell hozni. Az ilyen, előre nem látható feladatok elvégzésére egyébként két, komplex javító brigád áll készenlétben a nap 24 órájában.

Az utóbbi néhány évben többször is szükség volt szaktudásukra. Például egy Bulgáriában megrendezett kutató-mentő gyakorlaton sérült meg egy magyar helikopter, majd ezt követően, rövid időn belül már háromszor kellett „műszaki mentést" nyújtaniuk AN–26-os repülőgépek részére. És persze idehaza is történnek meghibásodások, amelyek során a kecskeméti alakulat szakembereit hívják segítségül. E feladatokat egyébként gyakran félnomád körülmények között – katonai gyakorlótereken, repülőterek eldugott zugaiban – végezték el az alakulat katonái és polgári alkalmazottai.

Persze mindez nagy tudású szakember gárdát feltételez, akik nemcsak egy repülőtípushoz, hanem szinte az összes merev-, és forgószárnyas eszközhöz értenek. Bozóki ezredes szerint az üzemben dolgozó szerződéses és hivatásos katonák, valamint közalkalmazottak erre valamennyien képesek is.

Az alakulat parancsnoktól megtudom azt is, hogy mindezen feladatok mellett a kecskeméti üzem híres akkreditált laboratóriumairól is. A Vizsgáló Laboratóriumban repülőeszközök és egyéb haditechnikai eszközök – például harckocsik, rakéta komplexumok – nyomástartó edényeinek, illetve a fedélzeti és a földi tűzoltó palackoknak az ellenőrzését hatják végre. Szintén ebben a laboratóriumban végzik a hermetikusság-ellenőrzési vizsgálatokat, és a roncsolásmentes anyagvizsgálatokat. Az üzem Kalibráló Laboratóriuma pedig az általános és speciális mérő és ellenőrző berendezések kalibrálását végzi.

Az ezred jogállású kecskeméti alakulat egyik „specialitása" a repülőeszközök használatát és azok alkalmazását segítő különféle eszközök fejlesztése. Több tucatnyi találmánnyal büszkélkedhetnek a Légijármű Javítóüzemnél dolgozó szakemberek. Például itt alkották meg a MEDAVAC-programhoz – vagyis a légi járművel történő sebesültmentéshez – gyártott sebesültszállító felszerelést, amelyet szükség esetén AN–26-os repülőgépbe is beépíthetnek. Bár az „Ancsákhoz" már eddig is tartozott sebesült szállítására alkalmas hordágy, ezen a repülés közbeni orvosi ellátás szinte lehetetlen volt. Ehhez még kifejlesztettek egy – a repülőgépekbe szerelhető – háromrészes szekrényt is, amelyben gyógyszereket, gyógyászati segédeszközöket tárolhatnak megfelelő körülmények között. Szintén a MEDEVAC-program része az, az oxigénpalackok rögzítésére szolgáló tartóállvány, amelynek segítségével egyszerre tíz palack szállítható a repülőgépen.

1595881590
 

Ugyancsak jelentős kecskeméti fejlesztés a MAK–III elnevezésű metrikus-angolszász konverter. A berendezés segítségével a pilóta az eredetileg metrikus mértékegységben megjelenő repülési adatokat angolszász mértékegységekbe átszámítva is megkapja. A konverter segítségével így a repülési magasságot lábban, a repülési sebességet csomóban, a nyomásértéket pedig font/négyzetincsben – vagyis a NATO-ban elfogadott szabványok szerint – olvashatja le a berendezésről a repülőgép vezető.

A további jelentős fejlesztésekről szólva Bozóki ezredes megemlíti az úgynevezett fedélzeti, analitikus hibajelző egységet is. Ezt a berendezést a 2003. novemberi Jak–52-es baleset után, a Magyar Honvédség Katonai Légügyi Hivatalának kezdeményezésére alakították ki, s építették be a légcsavaros kiképző repülőgépekbe. A műszer repülés közben beszédhangon figyelmezteti a pilótát az esetleges veszélyekre, s közli azt is, hogy mit kell tenni az eltérés korrigálására.

S az innovációk felsorolásának végén feltétlenül meg kell emlékezni arról is, hogy a kecskeméti szakemberek alakítottak át

1595881590
egy Mi–24-es harci helikoptert „oktató" változatra, segítve ezzel a pilóták kiképzését. S ugyancsak fontos fejlesztés volt az AN–26-os szállító-repülőgépekre szerelhető infracsapda kilövő szerkezet, amellyel az amúgy fegyvertelen gépek túlélő képességét növelték meg jelentősen. Ez utóbbinak akkor volt nagy szerepe, amikor a magyar gépek rendszeresen jártak Irakba, a szállítózászlóalj utánpótlását biztosítva.

A továbbiakban az idei évről beszélgetünk Bozóki ezredessel. A parancsnok elmondja: speciális feladatként kapták meg az augusztusi repülőnapon kiállítandó, a Magyar Néphadseregnél és a Magyar Honvédségnél egykoron rendszerben lévő repülőgépek átfestését. S bár e munkára „éppen elegendő idő" állt csak a rendelkezésükre, örömmel vállalták a feladatot. Emellett természetesen a napi teendőket is ellátták, így például a Gripen vadászrepülőgépek földi tartozékainak – vontatóvilláknak, létráknak – a gyártását. És természetesen közreműködtek a C–17-es NATO szállító-repülőgép érkezéséből adódó feladatok végrehajtásában is.

Végezetül Bozóki János ezredestől megtudom azt is, hogy mivel a TÁRM-4, mint az üzem jogelődje 58 éve alakult meg, a köztársasági elnök csapatzászlót és zászlószalagot adományozott az alakulatnak. A zászlót november 14-én Palásti Ferenc dandártábornok, a Köztársasági Elnöki Hivatal Katonai Főosztályának főosztályvezetője adta át az alakulatnak egy állománygyűlésen.

További képek:

1595881591
 

1595881591
 

1595881591
1595881592
1595881592
 

Fotó: A szerző és MH Légijármű Javítóüzem