Egy csepp sem eshet a földre abból a 150 ezer liternyi üzemanyagból, amit a szakértő katonák kezelnek egy tábori hajtóanyagraktár kialakítása, üzemeltetése és bontása során. Strukturált együttműködés keretében a Safety Fuel elnevezésű német-magyar üzemanyagellátási gyakorlatot évente rendezik meg. A gyakorlaton április közepétől május végéig dolgozik együtt a nemzetközi állomány.
„A különleges »benzinkutat« a világon bárhol le tudjuk telepíteni pár nap alatt” – magyarázza Barna Attila alezredes az MH Logisztikai Támogató Parancsnokságról. A feladatra az MH Anyagellátó Raktárbázis állománya kapott kiképzést, mely egy része Hetényegyházán, másik része Észak-Németországban zajlik. A katonák mindent megtanulnak: az eszközök telepítését, a biztonságos üzemeltetést, az üzemanyagellátás folyamatát, a bontást, a szállítást.
A rendszer telepítése során fokozott figyelmet fordítanak a környezetvédelemre. Kármentő ponyvák veszik körbe a tartályokat, a csőbilincsek alatt műanyag tálcák fogják fel az esetlegesen kiszivárgó szennyeződést. A sikeres nyomáspróba után kezdhetik meg a hajtóanyag-kiszolgálásokat. Minden robbanás és tűzveszélyes, ezért a fegyelmezettség alapkövetelmény, és a katonák szigorúan antisztatikus munkaruhában dolgozhatnak a területen. A tűzoltóautó mindig készenlétben áll. Az üzemanyagraktár része egy laboratórium is, ahol a kerozin és a gázolaj minőségbiztosítása érdekében többek között desztillációs jellemzőket, a sűrűséget és vizuális jegyeket vizsgálnak, hideg szűrhetőségi határértéket és lobbanáspontot.
Az üzemanyag raktárakat szükség esetén nem önállóan telepítik, a logisztikai bázis része, amely akár két nap alatt működőképessé tehető olyan mértékben, hogy kiszolgálja az egységeket.
Galéria