Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Átalakulóban

Szöveg: honvedelem.hu |  2012. március 5. 12:07

Ahhoz, hogy a Finnországtól kapott két Mi–8T típusú szállítóhelikopter hadrendbe álljon, kecskeméti segítségre is szükség van. Egészen pontosan a Magyar Honvédség Légijármű-javító Üzemére.

1595932252
Az eget Kecskemét környékén kémlelők január 3-án különös esemény tanúi lehettek: a finnektől kapott két Mi–8T helikopter külön-külön, egy-egy Mi–17-essel alkotott géppárban érkezett meg a város fölé, majd a Magyar Honvédség Légijármű-javító Üzemébe (LJÜ). A honvédség Tisza-parti helikopterbázisáról jöttek, de nem egymagukban.

Ennek jó oka volt: önállóan nem tehették meg a Szolnok–Kecskemét utat, mivel Magyarország ellenőrzött légterében a fedélzeti válaszjeladó (transzponder) nélküli repülés nem engedélyezett. Tegyük hozzá: az önálló repülésnek lett volna még egy akadálya, mégpedig a megfelelő rádió hiánya. A „finnek" fedélzetére az LJÜ szakemberei még Szolnokon szereltek be egy-egy Baklan-5 típusú rádiókészüléket.

„A gépek megérkezése után nyomban alapos állapotfelmérést végeztünk, amelynek eredménye egybecsengett a szolnoki tapasztalatokkal. Mi is azt láttuk, hogy a gépek igen jó állapotban vannak" – mondta a helikopterekről gondoskodó javítóüzem parancsnoka, Bozóki János mérnök ezredes.

Az átalakításokat – melyek „munkafelvételi lapjának" valamennyi részletét ehelyütt csak igen hosszasan tudnánk idézni – alapos szakmai és jogi egyeztetések előzték meg. A részletekbe menő megbeszélések egyik oka például az volt, hogy az „ajándék" helikoptereket a magyar előírásoktól eltérő finn elvárások szerint alakították ki, így azok a szükséges változtatások nélkül Magyarországon nem repülhetnének.

További részletek a Magyar Honvéd magazin március 9-én, pénteken megjelenő számában!