Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az érzelmek megörökítője

Szöveg: Demeter Ferenc |  2009. május 26. 19:12

„Emberközelben” – ezzel a címmel, Mátyus Károly fotóiból nyílt kiállítás Veszprémben a helyőrségi művelődési otthonban. Bakcsi András az intézmény igazgatója köszöntötte a megnyitóra érkezett vendégeket. A barátok és ismerősök mellett a kiállítás bemutatójára eljöttek a tanítványok, a Bakony Fotóklub tagjai is.

A megnyitó Csóka Levente, a Csermák Antal Zeneiskola növendékének klarinétjátékával kezdődött. A kiállítást Veszeli Lajos festőművész nyitotta meg. Bevezetőjében egy régi feljegyzést idézett, amelyben a XIX. század embere rácsodálkozott a fotózásra. Csodaszámba ment akkoriban ez a szakma. Napjainkra ez a terület a művészet világába nőtte ki magát és ma már olyan eljárásokat használnak, ami a fotózásban szinte mindent tud. Mátyus Károly a mai világban is azt vallja, hogy legyünk emberközelben, legyen a figyelem középpontjában az ember, és ezt akarja a fotóival a jövőben is megörökíteni.

Visszanyúlt a klasszikus elemek egyikéhez, az emberhez és ezen belül is a legjellegzetesebbet, az emberi arcot próbálta lefotózni. Arcokból, az arcokon lévő érzelmekből a sorsok következtethetők ki. Az ismeretlen emberek beszédes arcától, Pege Aladár portréjáig, széles skálán megtalálhatók itt a fotók. Az egyik képe egy idős, meggyötört arcú nénit mutat be, aki vár valakire, de még vár valamit az élettől is…

Ezen a kiállításon megörökített arcokon keresztül eljutunk a féktelen vidámságig, a karneválig is. A festőművész külön kiemelte a “Gáton" címet viselő képet, ami a maga egyszerűségével ébreszt gondolatokat a látogatókban. A különlegességét az adja meg, hogy sokakban indít el olyan érzést, hogy ezt a képet az élete során már ő is látta valahol, valamikor. A XXI. század képeinek lehet nevezni a másik tematikus sort, a lábak játékát, amelyek rendkívül színesek, de megtalálhatóak bennük az a kompozíciós rend, ami a kiállítást jellemzi. A mozgást érzékeltetik ezek a képek, mivel a fotós művészetében van egyfajta izgágaság, ami igazán eredetivé teszi azokat.

Amikor Mátyus Károly átvette a stafétabotot a Bakony Fotóklub vezetésében, igyekezett a fotózást szerető csoportból közösséget formálni, olyat, amilyenben élünk és élni akarunk. Fő céljának tekintette előbbre vinni a szakmát, ami az emberhez, művészethez és a szellemhez vezethet.

 

Mátyus Károly középiskolásként ismerkedett meg a fényképezéssel. Aktív dolgozóként sem hagyott fel a fotózással és annak oktatásával. 2000-től tagja a veszprémi Bakony Fotóklubnak. Rendszeresen pályázott egyéni és klubszinten. Országos fotópályázatokon eddig kilenc első, hat második, és négy harmadik díjat nyert el. Nemzetközi pályázatokon eddig négy alkalommal kilenc pályamunkáját ismerték el. 2002-től vesz részt a Magyar Fotóművészeti Alkotócsoportok Országos Szövetségének a munkájában. 2003-ban a felkerült a szövetség FOTOP-100 listájára, ahol a száz legeredményesebb fotóst tartják számon. 2006-ban a fotókultúra terjesztéséért és az oktatásban való részvételéért megkapta a MAFOSZ Diplomás Fotóművésze címet. A Bakony Fotóklub munkája évtizedek óta összefonódik a helyőrségi klub életével, itt találtak lehetőséget a fotósok a folyamatos működésükhöz és sok katona tagjuk is van.

A kiállítást július közepéig a helyőrségi klub kiállító termében láthatják az érdeklődők.