Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Azonosították a lezuhant gépek pilótáit

Szöveg: szoljon.hu/honvedelem.hu |  2008. június 23. 13:15

Nincs már a Szolnoki Repülő Múzeumban olyan korábban feltárt, földből, vízből kiemelt repülőgép-maradvány, amelynek a kiállítóhely roncskutatói ne azonosították volna be a személyzetét. Két gépnek a napokban „találták meg” a pilótáit. Már tudjuk, kik vezették a Balatonból és az Újszásznál kiemelt légi járműveket.

Magó Károly főtörzsőrmester, az MH Hadtörténeti Intézet és Múzeum Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhelyének munkatársa — hasonlóan fanatikus kollégáival — régóta kutatja a II. világháború alatt a hazánk területén eltűnt repülőket vagy azok roncsait. Sok idős szemtanú segíti munkájukat, így az ő beszámolóik, illetve megsárgult korabeli repülésnaplók alapján kezdenek hozzá az itt-ott lezuhant, s több mint fél évszázada a föld alatt, víz alatt pihenő maradványok feltárásához.

S ha már a vakszerencsével párosuló megszállott keresés eredményre vezet, a géproncs beazonosítása után az olykor már csak egyetlen rozsdás vasdarabból álló egykori repülő személyzetét is igyekeznek a maradványokhoz „hozzárendelni".

Nemrégen egy 1999-ben a Balatonból kiemelt szovjet Il-2-es csatarepülő, valamint a tavaly, egy újszászi tanyán kiforgatott La-5-ös vadászrepülő személyzetét sikerült beazonosítani.

– A roncskutatók és a történészek körében is ismeretes, hogy az orosz levéltárakból, hadtörténeti intézetektől még manapság is rettentően nehéz pontos információkhoz, kép- és hanganyagokhoz hozzájutni – mondta el Magó Károly, majd hozzátette: “Azt gondoltam, ha nem én, hanem elöljáróim kérik, talán valamilyen adatot csak kiadnak az orosz kollégák. Megkérte hát Lamos Imre dandrátábornokot, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnokát, hogy írjon levelet Maxim Vorobjev ezredesnek, az oroszországi légügyi és katonai attasénak. Megtette, s már most májusban hivatalos választ kaptunk kérdéseinkre. Mindkét gépet és személyzetét immáron ismerjük, s azt is tudjuk, hogy mi történt a tragédiájuk napján."

Tehát, ma már tudható: hogy a kilenc éve Balatonkenesénél a tóból kiemelt Il-2-es repülőben Nyuhalov százados pilóta és Lezsava törzsőrmester lövész ült. Az La-5-ös vadászrepülőt pedig Kalinyin gárdahadnagy vezette.