Csapatépítés T-55-ösben
Szöveg: Kánya Andrea | 2008. augusztus 23. 7:33Csapatépítés T-55-ösökben? Esetleg születésnapi meglepetés egy MTLB-U-ban? Legénybúcsú egy Shilkával? Ma már semmi sem lehetetlen: tankturizmus Magyarországon, avagy hogyan tanuljunk meg tankot vezetni pár óra alatt.
A sajátos családi vállalkozás 2005-ben indult, mikor is Hasznics József korábban hivatásos katonaként szolgáló vállalkozó megvásárolta az első tankot. „Régebben Bovingtonban, Anglia legnagyobb tankmúzeumában jártunk kint, amely kiképző tábor is egyben", meséli a honvedelem.hu-nak a lánctalpasokkal foglalkozó tulajdonos. „A kiképzőpálya mellé építettek egy rámpát, ahol látni lehetett, hogyan gyakorolnak a fiúk. Amikor véget ért a túra, odaállítottak egy lánctalpas teherautót, amelyre néhány fontért fel lehetett ülni. Ekkor döntöttünk úgy, megcsináljuk ugyanezt profi módon", mondja Hasznics József, akinek vállalkozásában aktívan részt vesz informatikus fia, a 27 éves Hasznics Milán, aki szintén rajong a tankok iránt édesapjához hasonlóan.
Tehát e járművek első látásra harckocsinak tűnnek, ám mind munkagépként voltak használatosak a seregben, mindegyik fegyverzete kizárólag imitáció. „Egyedül a GSP-55-ösök maradtak meg eredeti formájukban, mint lánctalpas csapatszállítók", teszi hozzá Hasznics József.
A túrák 6 fős létszáma alatti csoport esetén akár 220 ezer forintra is rúghat a tarifa (ez persze több mint egy órás túrát jelent), 6 fő felett átlagosan 70 ezer és 130 ezer forint között mozognak óránként a díjak. A kft. szervez csoportos és egyéni túrákat is. „Volt már bangladesi, kanadai, indiai vendégünk, és természetesen sok magyar vendégünk is. Jönnek tankot vezetni legénybúcsú, névnap és születésnap alkalmából is, és sok csapatépítő tréninget is tartanak nálunk", meséli Hasznics József a 3 éve működő vállalkozásról.
Tanktúrára a legkülönbözőbb korosztályból érkeznek vendégek. „Meghatározó számmal jönnek azért azok, akik tisztában vannak azzal, mi az a fék és mi az a gáz – tehát 16 év alatt nem ülhet a vezetőülésbe senki. Ma például egy MALÉV pilóta jött el, akiről azt gondolnánk, már túl van az izgalmakon – ám azt mondta, ez még hiányzott az életében. Nem válik szokássá általában a hobbi-tankvezetés, bár van néhány visszajáró megrögzött vendégünk."
A ZSU-23-4, vagy más néven Shilka önjáró légvédelmi löveg zárt és teljesen páncélozott harckocsi, melynek fedélzetén egyidejűleg már csak 1 vendég és a vezető tartózkodhat. A típus az összes közel keleti háborúban harcolt 1965 óta. A T-55 ARV műszaki mentő 580 lóerő, 40 tonna, gyakorlatilag megállíthatatlan.
A vendég választhatja a MTLB-U mobil parancsnoki járművet, vagy a csatamezők valódi urát, a T-55 harckocsit is.
Ahogy Hasznics József mondja, „a pálya izgalmas, de nem veszélyes": a tanktúra teljesen biztonságos, és egy valódi off-road élményt nyújt, amely alatt bizonyára senki nem hiányolja a fegyverzetet.