Felkészültek a téli igénybevételre
Szöveg: Szűcs László | 2010. november 2. 7:20Van, ahol már befejeződött, máshol pedig még csak most kezdődik a téli igénybevételre való felkészülés. Rövid összeállításunkban arra voltunk kíváncsiak, a Magyar Honvédség alakulatai miként hajtják végre ezt a nagyon fontos feladatot. A tatai lövészdandár és a hadihajósok illetékeseit kérdeztük.
Tatán, az MH 25. Klapka György Lövészdandárnál október 1–31. között kellett végrehajtani a téli átállást, vagyis ahogy hivatalosan nevezik a járművek téli igénybevételre való felkészítését – mondta el a honvedelem.hu érdeklődésére Sipos Antal alezredes. Az alakulat logisztikai főnöke hozzátette: a dandárnál 17 harc- és gépjárműtípus 474 technikai eszközét érintette a téli üzemeltetésre történő átállás.
„A harc- és gépjárművekben ilyenkor végzik el a szükséges karbantartásokat. Például az indító-berendezések, a fékek, a kenőrendszerek, az erőátviteli szerkezetek, a fedélzeti akkumulátorok átvizsgálását. Ekkor töltik fel a járműveket fagyálló folyadékkal" – árulta el Sipos alezredes, akitől megtudtuk azt is, hogy ezt a munkát a dandár alegységeinek gépjárművezető, technikus, illetve javító beosztásban lévő katonái végezték el októberben. Összesen közel háromszáz ember egy hónapon keresztül dolgozott a járművek téli igénybevételre való felkészítésén. Átlagosan két ember, egy nap alatt, két járművön tudta elvégezni a szükséges feladatokat.
Természetesen a karbantartások ideje alatt sem állhatott le a napi munka az alegységeknél – mondta az alakulat logisztikai főnöke. A katonák minden olyan feladatot teljesítettek, amelyekhez szükséges volt harc-, vagy gépjárművek használata. A téli átállás munkálatait ütemezték úgy, hogy egy hónap alatt minden technikai eszközzel végezzenek.
Az alezredes hozzátette: a téli hónapokban úgynevezett fűtőszolgálattal erősítik meg a kikötőügyeletes szolgálatot. Az ide vezényelt katonának az a feladata, hogy gondoskodjon a hadihajók fűtéséről. A hideg időben egyébként csak a három aknamentesítő hajót hagyják vízen a hadihajósok – hangsúlyozta a parancsnokhelyettes – a két aknásznaszádot, valamint a parancsnoki motorost kisólyázzák.
A hadihajósok téli feladati közé tartozik a kikötő jégmentesítése is, hogy ne sérüljenek meg az aknamentesítő hajók – mondta Szilágyi alezredes, hozzátéve: ezt a munkát szükség esetén egy BMK típusú tolóhajóval végzik, amelyet úgynevezett jégtörő éllel látnak el. Természetesen a téli pihenő nem jelenti azt, hogy szükség esetén a hadihajók nem futhatnak ki a kikötőből. Mint azt Szilágyi alezredestől megtudtuk, szükség esetén egy hajó maximum hat óra alatt felébreszthető téli álmából.
Fotó: Archív