Gyakorlat – „zavaró körülmények” között
Szöveg: Szűcs László | 2008. március 5. 21:29NATO szintű, elektronikai hadviselési gyakorlatot tartanak március 3–14-e között Magyarországon. A gyakorlat a szövetség tagországai részére minden évben kötelező, a magyarok ezúttal a szlovénekkel és az olaszokkal közösen hajtják végre.
A pápai bázisrepülőtérre költözött a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred egy úgynevezett légvédelmi rakéta csoportosítása. A győri katonák KUB légvédelmi rakéta rendszerrel felszerelt csoportosítása a NEWFIP 08 névre keresztelt, NATO szintű elektronikai hadviselési gyakorlaton vesz részt.
Az integrált légvédelmi rendszer – vagyis a lokátorosok és a légvédelmi rakétások – munkáját ezúttal ugyanis egy zavaró repülőgép is nehezíti.
Egy angliai székhellyel rendelkező, elektronikai zavarásra szakosodott civil cég DA–20-as típusú Falcon repülőgépe, négy darab zavaró konténerrel felszerelve ugyanis a gyakorlat teljes ideje alatt Magyarországon tartózkodik. A konténerek segítségével kibocsátott elektronikus jelekkel pedig igyekszik megzavarni a magyar, az olasz és a szlovén légvédelmis katonák munkáját. Akiknek feladatuk, hogy a zavarás ellenére fel kell deríteniük az ellenséges légi eszközöket, illetve légvédelmi rakétákkal megsemmisíteni azokat.
A közhiedelemmel ellentétben az elektronikai hadviselésnek több területe van, s ebből csak az egyik a most is gyakorolt
A gyakorlaton a teljes, magyar légvédelmi rendszer részt vesz. Az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred radarszázadai saját helyőrségükben – vagyis Debrecenben, Békéscsabán, Jután és Kupon –, míg a győri ezred a pápai repülőtérre kitelepülve végzi feladatát.
– A légvédelmi rakéta csoportosítás e két hét során aktív elektronikai zavarási körülmények közötti, célkövetési, légvédelmi rendszergyakorlatot hajt végre – tájékoztat a győri alakulat harcálláspontján Molnár Sándor alezredes, a csoportosítás parancsnoka. E gyakorlat célja, hogy a radarkezelők e zavaró körülmények között is felismerjék és kiszűrjék a valós céljeleket. Persze mindez nem könnyű, hiszen a levegőben keringő Falcon repülőgép, az üzemmódok függvényében akár 70-80 kilométeres sugarú körben is képes mindenféle elektronikai berendezést zavarni.
További képek:
Fotó: Tóth László