Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Gyakorlati felkészítés az érettségire

Szöveg: Gémes Ildikó |  2012. május 15. 17:07

Három diák választotta a fővárosi II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskolából érettségi tantárgynak a katonai alapismereteket. Az érettségit megelőző napokban Szűcs Péter százados, az MH Támogató Dandár 32. Nemzeti Honvéd Díszegység Honvéd Díszzászlóalj törzsfőnöke készítette fel a diákokat a Petőfi Sándor laktanya alakulóterén. „Jobbra át!”; „Balra át!” − hangzottak el a vezényszavak.

Ezen a napon az alaki mozdulatokat vették át, amit eleinte bizonytalanul, majd egyre magabiztosabban hajtottak végre a lányok. Tóth Viktória elmondta, hogy az elmélet gyakorlatba való átültetése mindenkinek tetszik. Két évvel ezelőtt indították el az oktatást az iskolában, és heti két órában tanulták, de úgy érzi, hogy a plusz órákkal mindent át tudnak venni, ami a sikeres érettségihez szükséges. Tóth Viktória azt is elárulta, hogy szerencsések, mivel dr. Varga András mellett még egy kiváló oktatót kaptak, Szűcs százados személyében.
Az írásbeli érettségi vizsgákon már túl vannak a nebulók, de még hátravan a szóbeli vizsga, amit június 20-án tartanak a szakközépiskolában. 

Szűcs százados március 22-e óta tanítja az általános katonai alapismeretek témakörön belül a lőelmélet alapjait, túlélési és haditechnikai ismereteket, ABV-védelmi alapismereteket, valamint az alaki felkészítést. A díszzászlóalj törzsfőnökeként a kiképzéshez szükséges tapasztalatokkal már régóta rendelkezik, azonban a fiatalok tanításához más módszereket és technikákat kellett alkalmazni, amit az interjú során ki is fejtett.

Az oktatás során mi jelentette a legnagyobb kihívást? 

Összesen közel 40 tanóra állt rendelkezésemre az öt téma oktatására. Ez valóban nagy kihívást jelentett, mivel ezek érettségi témakörök, kettő közülük szóbeli, azaz gyakorlati érettségi tananyag, az időkeret pedig igen szűknek bizonyult. Próbáltam a tematikát következetesen felépíteni, a számonkéréseket pedig úgy összeállítani, hogy a kérdések jellege és témája megközelítse az érettségi kérdések szintjét. Az idő rövidsége miatt fontos volt szem előtt tartanom a célirányosság elvét, és arra figyelni, hogy az előadások során ne vesszek el a részletekben, ami a diákok számára a megértést nehezítette volna.
A zászlóalj-törzsfőnöki beosztásom teljes személyt követel, ezért az oktatói feladat beiktatása egy újabb kihívást jelentett. A beosztásom és az oktatásra való felkészülés precíz, magas szintű feladat-végrehajtást kíván, ezért azt is meg kellett oldanom, hogy ne menjen egyik a másik rovására.

Hogy érzi, sikerült megfelelően leadnia a kijelölt tananyagot?

A témazáró dolgozatok kijavítása után meggyőződtem arról, hogy megfelelő oktatási módszert használtam, mivel nagy részben jó szintű osztályzatok születtek. Természetesen voltak nehezebben feldolgozható és megérthető anyagok, mint például az „ABV-védelmi alapismeretek", vagy „A lőelmélet alapjai", de a diákokkal együtt jól vettük az akadályokat. Az érettségi vizsga lesz az igazán fontos számonkérési pont, ezért törekedtem arra, hogy a felmérések során a követelményszintet magasabbra emeljen. Úgy gondolom, hogy az érettségi osztályzatok valahol engem is minősíteni fognak, ezért nagyon izgulok, de ettől függetlenül is szorítok a diákoknak.

A diákokat milyen módszerrel motiválta?

Szerencsésnek mondhatom magam, mert olyan diákokat kaptam, akik motiváltak voltak. A tanórákat videókkal, valamint gyakorlataimból és tapasztalataimból merített témákkal sikerült érdekesebbé tenni, s ezzel még inkább fokozni a figyelmet.

Milyen az együttműködés az iskola vezetőségével?

Az iskola igazgatósága, vezetése, nagyon pozitívan és segítőkészen állt hozzá a programhoz. Az oktatási feltételeket magas szinten, folyamatosan biztosították. Remélem, hogy a jó együttműködés sikeres érettségi vizsgát von maga után.

 Fotó: A szerző felvételei