Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

H145M, a sikersztori

Szöveg: Trautmann Balázs | Fotó: archív |  2022. február 3. 8:17

Meglehetősen ritka az olyan katonai helikopter, amely a civil világból „bevonulva” ér el komoly sikereket, s nyeri el a hajózók őszinte elismerését. Az Airbus Helicopters H145M könnyű, többcélú forgószárnyas többek között erről is nevezetes.

H145M kep 01

Az Airbusnak Európában jelentős piaci részesedést szerezve sikerült elérnie a bravúrt, sőt, kis hunyorítással még a tengerentúlon is: hiszen az amerikai hadsereg UH-72 Lakota helikoptere és a H145M is közös őssel büszkélkedhet, a polgári életben is „alapgépnek” számító EC145-össel. Utóbbi az egyik legsikeresebb, legjobban bevált mentőhelikopternek számít, de számos ország rendőrsége, csendőrsége is e típust választotta. Az Airbus vezetése pedig úgy gondolta: ha van egy megbízható, könnyen üzemeltethető civil helikopter, azt akár a katonák is jól tudják használni. Így született meg a továbbfejlesztett EC145 T2 változat, azaz később kapott nevén a H145M, nagyobb teljesítményű Arriel 2E hajtóművekkel, zárt, fenestron-rendszerű faroklégcsavarral, s a megrendelő kívánságainak megfelelő felszereltséggel, műszerezettséggel.

H145M infografika 01

A Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program részeként 2018 júniusában hazánk összesen 20 ilyen gépet vásárolt, így ez a megrendelés lett az első lépés a magyar katonai helikopterflotta teljes megújítása során. A leszállítás példásan gyors volt: az első négy gépet 2019. december 13-án adták át a Magyar Honvédségnek, 2021. december 3-án pedig a legutolsó, huszadik forgószárnyas is leszállt Szolnokon.

H145M infografika 02

A magyar H145M-flotta alapvetően három fő változatban érkezett hazánkba: az alap szállító (10 példány) mellett kutatás-mentésre és sebesültszállításra felszerelt (5), illetve könnyű támadó feladatokra optimalizált (5) gépeket is vásárolt a Magyar Honvédség. Fontos megjegyezni: a modulrendszerű kialakításnak, illetve a minden gépbe a gyártás során integrált HForce harcászati rendszernek köszönhetően szükség esetén Szolnokon is átalakítható-felszerelhető egy-egy helikopter a tervezett feladat végrehajtásához. Így lehet a szállítóból könnyű támadó vagy sebesültmentő, ha szükség van rá.

H145M infografika 03

A gép nemcsak megbízható – hiszen eddig már 6800 repült órát teljesített a magyar H145M-flotta, repülőesemény vagy komoly meghibásodás nélkül –, de meglepően fürge és sokat tudó is. A 3800 kilogrammos maximális felszállótömeget a két, felszállásnál 894, folyamatosan használva 828 lóerős tengelyteljesítményű Safran Arriel 2E hajtómű mozgatja. Nemcsak a műszerfalon, de a hajtóműtérben is szinte minden digitális: a számítógépes vezérlés a karbantartás megkönnyítése mellett a biztonságot is növeli, hiszen probléma esetén a hajózók azonnal pontos információkat kapnak arról, mekkora a baj és hol jelentkezett.

H145M infografika 04

A kutató-mentő feladatokra használható gépek jól látható jellegzetessége a 272 kilogrammos teher emelésére képes, külső elektromos csörlőrendszer, a törzs alatti, irányítható keresőreflektor, illetve a csúszótalpra szerelt, annak felületét növelő, így a talajnyomást csökkentő „toldalék”. A gép belsejében a betegre vagy sérültre váró hordágy mellett különböző orvosi eszközök, az életmentést segítő berendezések, illetve a műszaki mentéshez szükséges felszerelések kaptak helyet. A gép egy súlyos vagy két könnyű sérült szállítására alkalmasak, nappal és éjszaka, egyszerű és bonyolult időjárási viszonyok között egyaránt, akár éjjellátó szemüveg (NVG) használata mellett is.

H145M kep 03

Ha szükség van rá, a H145M hatékonyan képes támogatni a szárazföldi erők harcát. A célok megtalálását és a fegyverzet pontos alkalmazását a Wescam MX-15Di nappal és éjjel is működő elektrooptikai felderítőrendszer segíti, melyet az orr-rész alá lehet felszerelni. A törzs két oldalára Nexter NC621 20 milliméteres gépágyúkonténert és 70 milliméteres Thales FZ231 12 csöves rakétaindító blokkot lehet elhelyezni. Még nagyobb ütőerőt jelentenek majd a Spike ER2 irányított páncéltörő rakéták, melyek integrálása és tesztelése még nem fejeződött be. A gépre emellett a fejlett fedélzeti önvédelmi rendszerek mellett két, az ajtókba elhelyezett állványra illeszthető FN MAG58 7,62 milliméteres géppuska is került.

H145M kep 02

Inforgrafika: Hovári Éva

Kapcsolódó cikkek
H-145M_flotta_utolso_darabjanak_erkezese_Szolnok_20211203_05 copy

Itthon az utolsó H145M

2021. december 3. 18:46

H145M_programzaro_unnepseg_Szolnok_20220201_06 copy

Minden feladatra készen állnak!

2022. február 1. 20:50