A Leopard 2-es család harckocsijai éles műveletekben is részt vettek: a járművek több konfliktuszónában is bizonyították kivételes képességeiket.
![Leopard_4_1](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f92c2796f68c549573959.jpg)
Kanadai Leopard 2A6M CAN
Az első harci bevetésekre éppen a szomszédunkban, a Balkánon került sor. Egészen pontosan a koszovói nemzetközi békefenntartó erő, a KFOR kötelékébe érkezett 1999. júniusában a Bundeswehr 22. és 214. harckocsizászlóaljának 28 darab Leopard 2A5-öse. A Macedóniából átvonult nagymacskák állomáshelye Prizren városa lett. Feladatuk elsősorban az ellenőrző-áteresztő pontok, bázisok védelme volt, melyet a „nehézsúlyú” járőrözés és szüksége setén az erődemonstráció egészített ki.
Az egyik legismertebb megjelenésük egy videóra vett - a legismertebb videómegosztó portálon mai napig megtalálható - értelmetlen támadás elhárítása volt: 1999. június 13-án egy sárga Polski Fiat 125p-ből a nyílt utcán, fényes nappal két szerb gépkarabélyból fegyveres tüzet nyitott Prizren városában a járókelőkre és az egyik KFOR-ellenőrzőpontra. Jól láthatóan egy Leopard 2A5 is az ellenőrzőponton állt, de nem nyitott tüzet a közeledő személygépkocsira. A támadást végül a német lövészkatonák kézifegyvereivel, illetve 7,62 milliméteres, járművekre szerelt géppuskákkal állították meg. Az egyik támadó a helyszínen, a másik a kórházban halt bele sérüléseibe. Június 26-án pedig Orahovac városánál kellett több figyelmeztető lövést leadnia egy A5-ösnek.
Érdekes megjegyezni, hogy 2000 végétől a korábbi változatú Leopard 2A4-esek váltották fel az A5-ösöket, szintén Macedóniából érkezve. Vélhetően ekkorra már a fenyegetés szintje lehetővé tette a „visszafejlesztést”.
![Leopard_4_2](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f92c27a192d9329441639.jpg)
Dán Leopard 2A5DK és M1A1 Abrams
Egy országgal odébb, Bosznia-Hercegovinában a holland hadsereg harckocsijai szolgáltak: az IFOR, majd az SFOR kötelékében Leopard 2A4NL-ek s A5NL-ek dolgoztak, fegyverhasználat nélkül. Itt érdemes felidézni az 1994. április 29-i Bøllebank-műveletet. A dán hadsereg Tuzlában állomásozó egységének tíz Leopard 1A5-öse (1, 2 és 3. szakasz, plusz a századparancsnok kocsija), és egy PBV302-es páncélozott lánctalpas szállítójármű indult az erős szerb tüzérségi támadás alatt álló TANGO 2 megfigyelőpont svéd és norvég katonáinak felmentésére. A harckocsioszlop maga is tüzérségi, aknavető és RPG-támadást kapott a Tuzlától 8 kilométerre fekvő Sarači településnél. Az előre küldött két 1A5-ös a TANGO 2 előtti utolsó településen, Kalešija-ban egy jól előkészített, irányított páncéltörő rakétákkal is támogatott rajtaütésbe futott bele. A kötelék parancsnoka, Lars R. Møller alezredes közeli légitámogatást kért, de elutasították. Így nem volt mit tenni: megszólaltak a harckocsik ágyúi. A pontos körülményeket a mai napig vitatják (például a szerb emberveszteségek nagyságát vagy egyáltalán a ROE alapján mire volt engedélye egyáltalán a dán kötelék parancsnokának), de tény: a több ezer géppuskalőszer mellett 72 ágyúlőszer is elfogyott a dán harckocsikból, melyek legalább három szerb T-55-ös harckocsit, több bunkert és tüzérségi állást, illetve egy lőszerraktárat is megsemmisítettek. Ez volt a Leopard 1-esek első ütközete, a dán hadsereg első, fegyverhasználattal járó bevetése a második világháború után és egyben az UNPROFOR legkomolyabb erőket felvonultató csatája. Október 25-én pedig egy szerb T-55-ös gondolta jó ötletnek, hogy ágyújával tüzet nyit a boszniai Gradačac melletti megfigyelőpont visszavételére indított UNPROFOR-akcióban, az Amanders-műveletben részt vevő dán Leopard 1A5-ösökre. A végeredmény borítékolható volt: egy karcolásokkal díszített dán nagyvas, egy semlegesített T-55-ös és egy szétlőtt hátrasiklás nélküli löveg. Dán részről elfogyott 21 darab 105 milliméteres lőszer.
![Leopard_4_3](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f92c27aae062099589893.jpg)
Dán Leopard 2A5DK
Távoli háborúban
2006 őszén érkeztek az első kanadai Leopard C2 MEXAS harckocsik az afganisztáni Kandaharba, az ország egyik „legforróbb” tartományába. Ezek a C1-esek, azaz a kanadai hadsereg által megvásárolt Leopard 1A3-asok átépítései voltak: a 66 darab C2-es 1997 végétől megkapta a német 1A5 változat tornyát az STN ATLAS Elektronik EMES-18 számítógépes tűzvezető rendszerrel és a Carl Zeiss gyártotta hőkamerával együtt. A fegyverzet azonban cserélődött: a 105 milliméteres L7-es ágyú helyett az L7A1 került a tornyokba és az EMES-18-ast is átprogramozták a kanadai lőszerek használatára.
![Leopard_4_4](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f92c27b2159f803672676.jpg)
Kanadai C2-esek
Az Afganisztánba átszállított egy századnyi, azaz 15 darab Leopard C2 a Lord Strathcona's Horse (Royal Canadians) ezred állományából került ki, melyet négy Badger műszaki harckocsi és négy Taurus műszaki mentő lánctalpassal egészítettek ki. A műveleti területre először december másodikán gördültek ki a harckocsik: elsődleges feladata a kanadai tartományi újjáépítő csoport (PRT) védelme, illetve szükség esetén más kanadai és szövetséges egységek támogatása volt. 2007-től már a MEXAS pótpáncélzattal és megnövelt (de még mindig elégtelen) teljesítményű légkondicionáló rendszerrel és modernebb hőkamerával ellátott C2 MEXAS változat harcolt kanadai zászló alatt.
2007 augusztusától már a Németországtól sürgősséggel beszerzett, már a 120 milliméteres, 55-ös kaliberhosszúságú ágyúval, erősebb páncélzattal és aknavédelemmel, illetve az afganisztáni viszonyoknak megfelelő légkondicionálóval is felszerelt, leszállítás előtt modernizált Leopard 2A6M CAN-ek váltották fel a Leopard C2 MEXAS-eket. Melléjük két Büffel műszaki mentő lánctalpas is érkezett. Az új harckocsik a hadsereg szerint igen eredményesnek bizonyultak a harcokban: az eddigi adatok szerint csak egy kocsi sérült meg komolyan 2007. november másodikán: egy improvizált robbanószerkezetre hajtott rá, de a legénység túlélte a robbanást – mint büszkén jelentették, ők voltak az elsők, akik „élesben” tesztelték az A6M változat megerősített aknavédelmét.
![Leopard_4_5](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f92c27b439e9199126657.jpg)
KFOR, német Leopard 2A5
Dánia 2007 októberétől Leopard 2A5DK harckocsikkal „szállt be” az afganisztáni háborúba. A Királyi Dán Hadsereg Jütlandi Dragonyos Ezrede (Jydske Dragonregiment) első zászlóaljából összeállított alegység három, plusz egy tartalék, a svéd Saab Barracuda álcaháló-rendszerrel ellátott harckocsival, egy M113G3 DK lánctalpas páncélozott csapatszállító járművel és egy Bergepanzer Leopard műszaki mentő lánctalpassal rendelkezett. A harckocsik folyamatosan a tűzvonalban voltak, számos esetben mentették ki a koalíciós erőket szorult helyzetükből. Az első és szerencsére utolsó veszteség 2008. július 25-én történt: Helmand tartományban egy improvizált robbanószerkezet miatt a megerősített aknavédelem nélküli jármű vezetője életét veszítette. Az alegység 2014-ben tért haza.
![Leopard_4_6](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f92c27b5f15b227323787.jpg)
KFOR, Belga Leopard 1A5
Szíriai szomszédolás
A török hadsereg több hadművelet során is aktívan használta a Németországtól vásárolt, a Bundeswehrben feleslegessé vált Leopard 2A4 változatot Szíriában. Ebből a típusból több mint 350 áll hadrendben, melyek különösebb modernizáció nélkül indultak 2016 decemberében az ISIS terrorszervezet katonái ellen, az Eufrátesz Pajzsa-műveletben Szíria északi határvidékére. Bár pontos adatok nincsenek, de a nyilvánosságra került fénykép- és videofelvételek alapján legalább 10-20 A4-es semmisült meg vagy rongálódott meg. A Die Welt német magazin szerint hat harckocsit 9M133 Kornet páncéltörő rakétákkal lőttek ki, s számos, a legénysége által elhagyott A4-est a török légierő semmisített meg, nehogy a terrorszervezet kezébe kerüljön. Több másik járművet a talajban elrejtett vagy járműre szerelt, improvizált robbanószerkezet tett harcképtelenné.
Szintén harcoltak a Leopard 2A4-esek a 2018-as afrini török offenzívában is: itt meg nem erősített hírek szerint egy lánctalpast semmisítettek meg irányított páncéltörő rakétával.
A tapasztalatok alapján kezdődött el az A4-esek A4M változatra átépítése, mely elsősorban a török Rocketsan T1 reakítv pótpáncélzat-készletét jelenti. Ez önmagában 55-ről 62 tonnára emeli az A4M tömegét, ennek minden hátrányával együtt. Az Aselsan pedig egy saját Leopard 2NG változatot fejlesztett ki, jelentősen növelve a jármű túlélőképességét és harci értékét.
![Leopard_4_7](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f92c27c034e3687526228.jpg)
SFOR, Leopard 1A5DK
![nagymacska (3)](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f7821f09d8dd203834467.jpg)
Az európai nagymacska
2020. október 3. 9:40
![Leopard_(6)](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f808deb34f63579484514.jpg)
Nagymacskából ragadozó
2020. október 11. 17:21
![Leopard_3_7](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f89458431753134778511.jpg)
Nagyvasak mindenhol!
2020. október 18. 15:46