Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A visszatérő – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2017. augusztus 10. 6:47

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek. Épp ezért – a magazinunk júliusi számában közölt nemzetközi kitekintés után – érdemes megismerkednünk a típus hazai történetével is.

1596037213
A szükséges oroszországi nagyjavításról szóló honvédelmi miniszteri bejelentésről április 5-én adott hírt a sajtó. Mint dr. Simicskó István tárcavezető elmondta, a kormány döntött arról, hogy a Mi–24-es harci helikopterek üzemidejét meghosszabbítják 2023–2024-ig. A két utolsó gép, a 335-ös és a 336-os Mi–24P üzemideje 2012. december 31-én járt le. Most azonban remény nyílt arra, hogy a típus 1978-ban kezdődött története (néhány esztendő szünet után) a közeljövőben folytatódjon…

A felkészülés

A gázturbinás, két hajtóműves Mi–8T és Mi–8P típusokat üzemeltető szentkirályszabadjai MN 87. szállítóhelikopter-ezred állományába, egészen pontosan a Deák Imre százados vezette 1. harcihelikopter-századhoz, 1978. augusztus 24-én érkezett meg az első négy Mi–24D Hind helikopter. A felkészülést persze már jóval korábban megkezdték: a kijelölt állományt a Szovjetunióban, Frunzéban képezték ki az új típus üzemeltetésére, repülésére. A tizenöt I. osztályú hajózóból tízen gépparancsnoki, öten operátori képzést kaptak. A század először az 1979. május 8–21. között megtartott „PAJZS-79" hadgyakorlaton mutatkozott be a hazai és a nemzetközi (a szovjet, a csehszlovák, a román és a bolgár) szakmai, katonai közvéleménynek. Még ebben az évben lezajlottak az első éleslövészetek a fedélzeti géppuskával és a nem irányított rakétákkal, nappal és éjszaka is.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 11-én, pénteken megjelenő számában.)