Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Át mindenen

Szöveg: Sályi Gergő törzsőrmester |  2013. október 21. 18:21

Noha jelenleg még a tizenharmadik váltás teljesít szolgálatot Bosznia-Hercegovinában, az MH EUFOR Kontingens tizennegyedik váltása már javában készül a műveleti területen várható békefenntartási feladatok ellátására.

Jelenleg a katonák az egyéni szakfelkészítése zajlik, vagyis minden érintett a saját beosztásához szükséges ismereteket sajátítja el. Nem jelentenek kivételt ez alól a gépjárművezetők sem, akiknek a napokban az écsi Rábaringen nyílt lehetőségük a gyakorolásra.

1595961684

Az MH EUFOR Kontingens tizennegyedik váltása az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred katonáira épülve alakult meg szeptember 30-án. Bár a leendő békefenntartók nagy része lövész beosztást lát majd el, a gépjárművezetők felkészítésére is kiemelt figyelmet fordítanak.

A több mint negyven gépjárművezető felkészítése – műszaki ismereteket is magába foglaló – egyhetes elméleti oktatással vette kezdetét, s ezt követően indulhatott a gyakorlati képzés. Természetesen a gépjárművezetők mindegyike rendelkezik tehergépjármű-vezetéshez szükséges jogosítvánnyal, azonban a speciálisan katonai igénybevételre szánt eszközök a közúti forgalom elvárásaitól merőben eltérő szakfelkészültséget követelnek a vezetőktől. A honvédségi terepjáró tehergépjárművek ugyanis számos olyan műszaki megoldással, kiegészítő berendezéssel bírnak, amelyekkel az utcai társaik nem, így a vezetéstechnikai képességek fejlesztésére is csak kimondottan erre a célra kialakított tanpályákon van mód.

1595961684

Ugyan a győri ezred gyakorlótere alkalmas ezen képességek fejlesztésére, de természetesen nem vetekedhet egy járműgyártó változatos terepviszonyokat kínáló, professzionális tesztpályájával. A Rába Jármű Kft. felajánlásának köszönhetően azonban a külszolgálatra készülő katonák igénybe vehették az écsi Rábaring  közel hat kilométer hosszú szakaszát.

A vezetési gyakorlaton a Mercedes Benz UNIMOG 435, 1350, 4000, az URAL 4320, valamint a MAN 22-240-es volánjához először az átfogó típusismerettel, osztályos fokozattal rendelkező tapasztalt oktatók ültek, hogy bemutassák a különböző akadályokat, valamint az azok leküzdéséhez szükséges technikákat, majd átadták a helyüket a fülkében a tanítványoknak.

A gépjárművezetőknek meg kellett birkózniuk a meredek emelkedőkkel, éles fordulókkal, kifelé-befelé dőlő kanyarokkal, szerpentines szakaszokkal, mély sarat imitálni hivatott kavicsággyal, illetve egy – a futómű mozgásának ellenőrzésére szolgáló – beton akadállyal. A kezdeti bizonytalanságnak – a kitartó körözésnek köszönhetően – hamar nyoma veszett, s végül mindenki magabiztosan tette a dolgát olyan helyzetekben is, amikor egy hétköznapi autós már nem tudott volna mit kezdeni a kihívásokkal.

A vezetési gyakorlás sikerességéről személyesen győződött meg Somogyi Péter alezredes is, aki a 12. váltást követően ismét kontingensparancsnoki beosztást lát el a 14. váltás élén.

1595961684