Az új évezred legnagyobb szállítási kihívása
Szöveg: Snoj Péter | 2014. április 22. 7:22A március 12. és április 16. között megtartott Várpalota Challenge 2014 elnevezésű gyakorlat az elmúlt húsz év legnagyobb szállítási kihívásának bizonyult. A Magyar Honvédség szállítási feladatainak rendszerébe Pataki Zsolt alezredes, az MH Katonai Közlekedési Központ parancsnokhelyettese nyújtott bepillantást.
![1595970656](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f2094605f292151411894.jpg)
Pataki Zsolt alezredes, az MH Katonai Közlekedési Központ parancsnokhelyettese
Hazánk elsősorban befogadó nemzeti támogatást nyújtott a holland vezetésű gyakorlatnak, aminek keretén belül „szinte az összes közlekedési aspektusban részt vettünk, folyamatos volt az együttműködés a hazánkban tartózkodó külföldi egységekkel" – magyarázta Pataki alezredes. A Holland Királyi Hadsereg a vasúti szállítás mellett a közúti, a tengeri és a légi szállítás lehetőségét is igénybe vette.
A személyi állomány legnagyobb részét katonai repülőgépekkel szállították Budapestre.
Pataki Zsolt alezredes elárulta: a közlekedési központ már a gyakorlat előkészítésekor nagy szerepet játszott a szervezésben. A központ közreműködésével a holland fél felvette a kapcsolatot a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vezetésével, ennek köszönhetően megnyitották az egyébként zárt egyes terminált. Így a katonák érkezése és buszra szállítása gördülékenyen és akadálytalanul zajlott.
![1595970656](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f209460973a3884213976.jpg)
A hajmáskéri vasútállomásra érkezéstől a kirakodásig a Magyar Honvédség felelőssége volt a szállítmányok épsége
A vasúton érkező eszközök a hajmáskéri vasútállomásra futottak be, ahonnan a központ szakembereinek kíséretében átkerültek a várpalotai gyakorlótérre. Azok a járművek és haditechnikák, amik már nem fértek fel vasúti szerelvényekre, „saját lábon" érkeztek hazánkba, miután tengeri úton Szlovéniába vitték őket.
A gyakorlaton résztvevő Holland Királyi Légierő helikopterei pedig többszöri üzemanyag utántöltéssel szintén önállóan érkeztek meg az MH Pápa Bázisrepülőtérre.
![1595970656](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f209460c5895976263270.jpg)
A holland légierő KDC-10-es szállító repülőgépe
A megterhelő szervezési, tervezési és végrehajtandó feladatok elvégzése mellett számtalan napi teendő is hárul a katonai közlekedési központ munkatársaira, hiszen a gyakorlat mellett eleget kell tenni a hazai és a missziós igényeknek is.
„Ez volt az utolsó 20 év legnagyobb szállítási feladata" – mondta az alezredes, hozzátéve: a központnál már összeszokott egy olyan állomány – köszönhetően a missziós szerepvállalásoknak és NATO beosztásoknak is – akik mind szakmában, mind az idegen nyelvek terén jól képzettek, és ez tökéletes csapatmunkát eredményezett.
![1595970656](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20946102365595247391.jpg)
Holland helikopterek az MH Pápa Bázisrepülőtéren
„Az idei holland gyakorlat jó felkészítés számunkra is, hiszen jövőre hazánkban rendezik meg a Capable Logistician 2015 elnevezésű gyakorlatot, ami várhatóan 25 nemzet részvételével zajlik majd" – tette hozzá a parancsnokhelyettes, aki szerint ez a gyakorlat még a Várpalota Challenge-nél is nagyobb logisztikai kihívás lesz.
(További részletek a Magyar Honvéd magazin május 9-én megjelenő számában!)
![1595970657](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20946138b77626254107.jpg)
A gyakorlótéren megállás nélkül zajlottak a különféle kiképzési foglalkozások
Fotó: Rácz Tünde, MH KKK, archív és a szerző felvételei