Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ballépések láncolata – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2015. április 9. 13:27

A LUSITANIA brit óceánjáró elsüllyesztése az első világháború egyik meghatározó, ikonikus eseménye volt. A tragédia bekövetkeztéért ugyanakkor a brit katonai és politikai vezetést is súlyos felelősség terheli, nem csak a gyilkos torpedót útjára indító német U–20-as tengeralattjáró okolható.

1595991031
Az 1906. június 7-én vízre bocsátott LUSITANIA kezdettől fogva az utazók kedvencének számított, ami nem is csoda, hiszen fényűző berendezésével a legnagyobb luxust biztosította, a gyorsaságáról nem is beszélve. Második nyugati útján a Liverpool–New York távolságot kevesebb mint öt nap alatt (4 nap 19 óra 52 perc), 24 csomós átlagsebességgel teljesítette, s ezzel visszaszerezte a brit kereskedelmi hajózásnak az „Atlanti-óceán Kék Szalagját" a német vetélytársaktól.

Az Admiralitás közbeszól

Kevésbé ismert tény ugyanakkor, hogy a Times hajózási tudósítója által egyszerűen csak tengeri agárnak nevezett óceánjáró a haditengerészet igényei szerint készült, közpénzből. Ennek előzménye Hugh O. Arnold-Forster kieli és wilhelmshaveni útja volt: a katonai kérdések elismert szakértője a német támaszpontokon tett látogatása után egy feljegyzésében arra a következtetésre jutott, hogy a császári hadiflottát a britek ellen vívandó háború céljaira fejlesztik.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin április 10-én, pénteken megjelenő számában!)