Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Csapatmunka

Szöveg: Kate Thornton |  2015. augusztus 27. 9:39

Történelmet írtak a magyar vadászpilóták június második felében: először hajtottak végre légi üzemanyag-utántöltést magyar vadászgéppel.

1595999200

A június 21–30. közötti oktatás és gyakorlás végrehajtásában az amerikai és a svéd légierő segítette az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis hajózóit, műszaki szakembereit. Amerikai volt a gyakorlatba bevont tankerrepülőgép: a Boeing KC–135R Stratotanker a 100. légiutántöltő-ezredtől érkezett, amely a nagy-britanniai Mildenhall légibázisán tevékenykedik. A kiképzést segítette a svéd légierő 823-as oldalszámú, kétüléses JAS–39D Gripen vadászgépe és három oktatópilótája is.

A repüléseket háromnapos tantermi oktatás előzte meg; ennek során az amerikai és a svéd szakemberek osztották meg a sikeres és biztonságos légi utántöltéshez szükséges információkat. Az elmélet után kapott főszerepet a szárnyvégi hajlékony csöves légiutántöltő- konténerekkel felszerelt tankergép.

1595999200

A kiképzés során a Gripenekkel és a tankergéppel hat nap alatt, átlagosan napi hat órát repültek a magyar és a svéd pilóták. Az első napokban csak a megközelítéseket és a tankergéppel végzett szoros kötelékrepülést, majd az utántöltés nélküli „száraz" csatlakozást gyakorolták. Ezek sikeres elvégzése után kerülhetett sor a valós légi utántöltés begyakorlására is, ezzel bővítve a magyar Gripenek és hajózóik képességeit.
A tíznapos kiképzés során két magyar pilóta érte el az oktatópilótai képesítést, így a jövőben már ők oktathatják társaikat a légi utántöltés végrehajtására.

1595999201
1595999201
1595999201
1595999202
1595999202
1595999202
1595999203

Fotó: 100th Air Refueling Wing

Forrás: Magyar Honvéd 2015. augusztus