Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Égi benzinkutak – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2015. február 10. 14:25

Háború vagy nagyobb hadművelet ma már alig képzelhető el a légierő nélkül, a repülőgépeknek pedig a légi utántöltési képesség vált fontos elemévé. A nyár folyamán a magyar Gripenek is megkezdik a légi utántöltés gyakorlását, hiszen e képesség birtokában tudnak majd részt venni 2016-tól a V4 EU-harccsoport légi támogatásában.

1595987473
A hidegháború idején az egymással szemben álló két tömb, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete és a Varsói Szerződés a légi utántöltő képesség területén is versengett egymással. Ennek sikeréről sokat elmond, hogy ma, 2015-ben is azok a tankertípusok uralják a piacot, amelyeket még akkor fejlesztettek ki, állítottak hadrendbe. A világ legnagyobb számban szolgálatot teljesítő tankergépének a mai napig a KC–135-ös család számít. Az első KC–135A változatot még 1957. január 24-én vette át az amerikai légierő, s ezt a gépet hamarosan 728 további Stratotanker követte. Persze a típus csak folyamatos továbbfejlesztésekkel maradhatott harcképes, így ma már a KC–135R változatot alkalmazzák.

A fejlesztés napjainkra sem állt le, hiába dolgozik már a Boeing az utódtípuson. A Block 45-ös jelenleg is tartó átépítése során például a pilótafülke teljesen kicserélődik – az üléseken és néhány más, kisebb alkatrészen kívül. A közel fél évszázados gépeket teljesen digitalizált pilótafülkével, a legmodernebb avionikai, navigációs és kommunikációs rendszerekkel szerelik fel, így azok megfelelnek majd a polgári légiközlekedés legújabb követelményeinek is, s használhatják a civil légtereket, légifolyosókat.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin február 13-án, pénteken megjelenő számában!)