Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Irány a szárazföld! – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2014. november 12. 13:29

A saját erők partra szállítása méltán nevezhető az egyik legösszetettebb feladatnak. Egy jól kivitelezett, sikeres hídfőfoglalás hadműveletek sorsát határozhatja meg.

1595982354
Talán kevésbé köztudott, de a koreai háború egyik fontos mozzanata is egy partraszállás volt: 1950. szeptember 15–19. között 2601 szállító és támogató hajóegység segítségével 75 ezer katona szállt partra mélyen a frontvonal mögött, észak-koreai ellenőrzés alatt álló területen. A Chromite hadművelet döntő változást hozott a háború ezen szakaszában, elvágva fontos észak-koreai utánpótlási vonalakat, felszabadítva Szöult és elfoglalva az ország legfontosabb repülőterét Kimpo mellett.

Mit, mivel, hogyan?

A hídfő elfoglalásához valamivel a helyszínre kell vinni a támadó erőket. Ehhez a haditengerészeteknél külön hajóosztályok állnak hadrendben, amelyek közül jelenleg az amerikai tengerészgyalogság expedíciós kötelékei által használt, 1989-ben rendszeresített Wasp-hajóosztályt tartják a leghatékonyabbnak. Az osztály nyolc hajója az amerikai terminológia szerint partraszállást támogató helikopterhordozóként áll készenlétben. A 41 ezer tonna vízkiszorítású úszó egységen jellemzően a tengerészgyalogság repülőezrede szolgál: a légvédelmi és földi egységek támogatását az akár helyből fel- és leszállni is képes AV–8B+ Harrier II repülőgépek és az AH–1W/Z SuperCobra/Viper harci helikopterek látják el, de gyakran ilyen feladatot hajtanak végre az UH–1Y Venom vagy a régebbi UH–1N Huey könnyű szállító helikopterek is.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin november 14-én, pénteken megjelenő számában!)