Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Negyven év a levegőben – Magyar Honvéd magazin kiajánló

Szöveg: honvedelem.hu |  2014. április 6. 13:46

Prototípusát 1969-ben mutatták be, a magyar légierőben 1974-ben álltak hadrendbe az An–26-osok. Az elmúlt negyven évben – naposcsibétől kezdve Mercedes terepjáróig – mindent szállítottak, ami a rakterükbe befért.

1595969772
Bármit, bármikor, bárhová: ez a jelmondata az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis An–26-os szállítórepülő-századának. Jenei Barna alezredes, a kecskeméti bázis megbízott parancsnoka, magazinunk megjelenésével szinte egy időben ünnepel: épp tizennégy évvel ezelőtt ült először a légierő igáslovának is becézett gép kormánya mögé.

Korábban MiG–21-est, MiG–23-ast és Zlin–43-ast repültem, „Ancsával" 2000. április 20-án szálltam fel először. Ez egy kiképzési repülés volt, 800 méter magasságban ismerkedtem a géppel. Azóta több mint hétszáz órát töltöttünk együtt a levegőben – emlékszik vissza „kapcsolatuk" kezdetére a szállítórepülő-század korábbi parancsnoka. – Szeretem ezt a gépet, „jóindulatú", strapabíró, masszív konstrukció, vezetése korábban sosem tapasztalt élményt jelent. Komplikált berendezések és bonyolult elektronikai rendszerek nincsenek a fedélzeten, ezért a meghibásodás valószínűsége alacsony, a kezelése egyszerű. Az üzemeltetésével persze tökéletesen tisztában kell lenni, de nagyon közeli barátságba kerülhet vele a személyzet, ha a biztonságos és zökkenőmentes repüléshez elengedhetetlen teendőket végrehajtja. Az üzemeltetéssel kapcsolatban egyébként érdekességnek tűnhet, hogy a fülkében a menetiránynak háttal ül a fedélzeti rádiós. Mint Hábensusz Zoltán százados is, aki közel 9000 órát „tolatott" a levegőben, ezzel a teljesítményével pedig akár a rekordok könyvébe is bekerülhetne.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin április 11-én, pénteken megjelenő számában!)