Német-magyar üzemanyagos együttműködés a norvégiai gyakorlaton
Szöveg: Nagy Annamária százados | 2018. október 10. 8:01Idén Norvégiában rendezi meg Trident Juncture 2018 elnevezésű gyakorlatát a NATO Transzformációs Parancsnoksága (Allied Command Transformation, ACT). A gyakorlat célja a felajánlott erők összekovácsolása, valamint a szövetség képességeinek demonstrálása a jelen és jövő katonai kihívásaival szemben.
A gyakorlaton több mint negyvenezer katona vesz részt, ahol a Magyar Honvédséget jelenleg az MH Anyagellátó Raktárbázis tizenöt katonája képviseli egy Tábori Hajtóanyag Raktár (THR) rendszerrel. A THR egy hadszíntéri központi üzemanyag-raktár, amely a hadszíntéri hajtóanyag tárolásában és elosztásában játszik nagy szerepet, központi eleme a Wardam II rendszer. Utóbbi 2011-ben a német hadseregtől került a Magyar Honvédséghez, és az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházai bázisparancsnokságán helyezték üzembe. A Wardam-rendszer teszi lehetővé a hajtóanyag tábori körülmények közötti tárolását, kiszolgálását, valamint a telepített üzemanyagrendszerek átmeneti helyettesítését katonai és katasztrófa-elhárítási feladatok során.
A rendszer itthoni üzembe helyezése után harmonizálták a német és magyar logisztikai rendszereket, eljárásmódokat és technikai eszközöket a közös munka alapjainak megteremtése érdekében. A német-magyar együttműködés keretében kialakított képességet korábban a Joint Logistics projektben, illetve a Capable Logistician és a Safety Fuel gyakorlatokon alkalmazták: a két nemzet katonái közösen építettek ki és üzemeltettek Tábori Hajtóanyag Raktárat. Az erőfeszítések eddigi legnagyobb próbája a NATO nagy láthatóságú Trident Juncture 2018 gyakorlaton való részvétel, magyar vezetés mellett. A norvég gyakorlat során a magyar katonák feladata különböző típusú hajtóanyagok nagy mennyiségű raktározása, minőségbiztosítás, valamint az üzemanyagtöltő és -szállító gépjárművek kiszolgálása.
A szeptember közepén Sessvollmoenbe kiérkező katonák azonnal megkezdték a 600 köbméteres, F-54 gázolajos tartálypark tereprendezését, valamint a 150 köbméteres F-34 JET A-1 modul kármentőinek és tartályainak előkészítését és telepítését. Az építést legtöbbször a szélsőséges időjárás, a sok eső és az orkánerejű szél zavarta. A zord körülmények ellenére a szakállomány mindössze két hét alatt építette ki az összekötő csővezetéket, a szívó- és nyomóágakat, alakította ki az osztó-, a ki- és betároló pontokat. A szivattyúk beépítése után csatlakoztatták a tartályokat a rendszerhez, jelenleg kitárolás folyik a gyakorlaton részt vevő nemzetek részére.
A német-magyar üzemeltetésű Tábori Hajtóanyag Raktár a francia vezetésű Modular Combined Petroleum Unit (MCPU) alárendeltségben látja el feladatát. Az MCPU kötelékébe franciák, németek és magyarok mellett belgák, spanyolok, olaszok, amerikaiak, angolok, litvánok tartoznak.
Fotók: MH Anyagellátó Raktárbázis