Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Pápai Jávorszarvas – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2015. június 7. 14:15

Amilyen nagy, olyan halk és sokoldalú. Amilyen kicsi, olyan különleges. Az előbbi megállapítás a C–17 Globemaster III szállító repülőgépre vonatkozik, utóbbi pedig az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt stratégiai légi szállító képesség (SAC) programra, amelynek csak az egyik eleme a szállítási feladatok végrehajtásáért felelős Nehéz Légiszállító Ezred (HAW).

1595995226
Első pillantásra olyan, mintha egy nagy madár közeledne, lassan, méltóságteljesen. Aztán ahogy közelebb ér, már jobban látható a gép szépsége – de a mély, mormogásra emlékeztető hang csak akkor ér el a fülekhez, amikor a Moose, azaz Jávorszarvas becenévre hallgató C–17-es kis magasságban repülve már kidobta a szállítmányt, és nyugodt fordulóval otthona, a pápai bázisrepülőtér felé indul.

Az éppen megfelelő szögből érkező napfény miatt még a földről is pontosan kivehető a gépen a magyar lajstromjel.
Figyelve a teherdobási gyakorlatot eszünkbe jut, hogy amikor manapság a NATO-ban a képességek és a költségek megosztásáról, illetve közös működtetésről beszélnek, sokszor emlegethetik pozitív példaként a Pápán települt, az észak-atlanti szervezettől független, 12 állam által életre hívott SAC-programot.

Mert a C–17-es sohasem tartozott az akciósan a szögről leakasztható nehéz teherszállító gépek kategóriájába, így tehát akár egy három gépből álló flotta beszerzése és fenntartása is komoly költséget ró(na) egy-egy országra.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin június 12-én, pénteken megjelenő számában!)