Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Vizsga a levegőben

Szöveg: Galambos Sándor |  2014. március 12. 11:05

Gyakorlati vizsgát tettek az NFTC (NATO Flying Training in Canada) -programban részt vevő pilóták március 11-én Szolnokon. Horváth Gábor és Szabadi Vilmos hadnagyok „kiváló” szinten teljesítették a szigorú vizsga követelményeit. Kanadában a tervek szerint nyáron kezdődik a kiképzésük, Harvard II-t fognak majd repülni.

Száz-száz percet repültek JAK−52-essel az NFTC-program első fázisának zárásaként a kanadai kiképzésre készülő pilóták. Az első órát a gyakorlati vizsgán oktatójukkal, Somogyi Zoltán őrnaggyal repülték, majd következett a vizsga egyedül végrehajtandó negyven perce. A két hadnagy első önálló repülését a beton széléről szüleik és barátnőik is végignézhették.

1595968510
Kezdődik a gurulás: Horváth hadnagy felszállás előtti pillanatai

Török Péter főhadnagy, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis vegyes kiképző repülőszázadának oktatója a honvedelem.hu kérdésére válaszolva elmondta: a tisztek kiképzése 2012-ben a tanteremben, elméleti foglalkozásokkal kezdődött, s angol nyelvből is vizsgát kellett tenniük. Ezt követően kerültek a századhoz. Bár korábban már mindketten repültek, a gyakorlati képzést ennek ellenére az alapoknál kezdték, eddig harmincnyolc órát töltöttek a levegőben, most pedig azt bizonyították, hogy felkészültek az önálló repülésre.

A vizsga egy két gépből álló kötelékben végrehajtott felszállással és húszperces közös repüléssel kezdődött. Miután az oktatók gépe leszállt, a pilótáknak a repülés alapjaiból összeállított feladatsort kellett végrehajtaniuk: fordulók, átesés, dugóhúzó, zuhanás, ugrás, gyorsítás, lassítás. Ezután műrepülőelemek következtek: amerikai és harci fordulók, orsók, leborítások. A program közepén „vészhelyzetbe" kerültek: motorleállást szimuláltak. Ilyen esetben a megfelelő siklópálya kiszámításával kell kényszerleszállást végrehajtani. A vizsga iskolakörökkel zárult.

1595968510
A vizsgát a szülők és a barátnők is végignézhették

Először Horváth Gábor hadnagy gépe emelkedett a levegőbe. A fiatal tiszt honvédségi ösztöndíjjal végzett a Nyíregyházi Főiskola közlekedésmérnöki szakának hajózó szakirányán 2012 januárjában. Civilben ötven órát repült motoros sportgépeken. Szabadidejében sokat túrázik, röplabdázik és kerékpározik.

Szabadi Vilmos hadnagy viszont az extrém sportokat kedveli: az ejtőernyőzést, a lovaglást és persze a repülést. Ő a volt Nemzetvédelmi Egyetem katonai vezetői szakának légiforgalmi irányító szakirányán végzett 2010-ben. Eredetileg repülni akart, de hosszú évekig nem indult pilótaképzés a honvédség keretein belül. Azért lett repülésirányító, mert ez esett legközelebb a „szakmához". Végzés után Kecskemétre került, s azonnal jelentkezett pilótának – az álmai mostanra váltak valóra. A honvedelem.hu-nak azt is elárulta, hogy hároméves korában repült először – édesapja vitte fel.

1595968510
Szabadi hadnagy ellenőrzi gépét

A két hadnagy Somogyi Zoltán őrnagy értékelése szerint „kiváló" szinten teljesítette a vizsgát. Kanadában Harvard II-esen valószínűleg nyáron kezdődik majd a kiképzésük, ami úgy háromnegyed évig tart majd. A pontos időtartamot azonban megbecsülni sem nagyon lehet, ugyanis sok tényező, külső körülmény befolyásolja a felkészülésüket. Rengeteg például az ország fölött átvonuló madárraj, az időjárás is nagyon szélsőséges, télen a mínusz 40 fok alatti hőmérséklet sem számít ritkaságnak. Török főhadnagy például két és fél évet töltött kint.

1595968511
Somogyi őrnagy nagyon elégedett a fiatal pilóták teljesítményével


Fotó: a szerző felvételei