Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Zavarunk és védünk

Szöveg: honvedelem.hu |  2013. augusztus 5. 14:12

A helikopterek nem a legalkalmasabb eszközök elektronikai felderítési és hadviselési feladatok végrehajtására. Kicsi a befogadóképességük, rövid a hatótávolságuk, folyamatos a rotor keltette rezgés. Mégis, világszerte számos, e feladatra specializált forgószárnyas állt már hadrendbe.

1595958042
A repülőgép-fedélzeti elektronikai zavaró-lefogó rendszerek első változatai már a második világháborúban megjelentek. A Brit Királyi Légierő 100. Groupjának még B–17 Flying Fortress és B–24 Liberator négymotoros nehézbombázó repülőgépekre volt ehhez szüksége.

Az elektronika fejlődésével egyre nagyobb teljesítményű (s persze tömeg-, hely- és energiaigényű) felderítő és zavarórendszerek kerültek az először hagyományos robbanómotoros, majd turboprop, végül sugárhajtású repülőgépekre.

A nagy hatótávolságú felderítő és zavaróképességek, a támadó vadászbombázó és stratégiai bombázógépek kötelékeinek kísérete mellett a frontvonalakon is kellett egy hasonló feladatokat ellátó légi jármű. Ehhez pedig a helikopterek jelentették az alapot.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 9-én, pénteken megjelenő számában!)