Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Heribaldnak csak a pofonok nem tetszettek

Szöveg: Kecskeméti József |  2010. május 3. 6:41

A honfoglalás után nem sokkal, már 899-ben elkezdődtek a magyar hadjáratok szerte Európában, melyből 970-ig legalább 47-et folytattak le őseink. Kezdetben nagy harci sikereket értek el, és egész Európa rettegte őket az újszerű fegyverzet és az addig sosem alkalmazott stratégia miatt. 926 májusában a svájci Szent Gallen kolostorát is elfoglalták.

A honfoglalás után a magyar seregek hadjáratokat vezettek szerte Európában. A 900-as évek krónikái szerint legalább negyvenhét akcióra került sor 862 és 970 között. Ezek zöme, harmincnyolc nyugatra, míg a fennmaradó kilenc délre irányult. A magyar seregek sajátos harcmodort alakítottak ki, melyet rettegtek az ellenfelek. Talán nem véletlen, hogy egyes uralkodók szívesen alkalmaztak magyar zsoldosokat seregeikben. Ennek köszönhetően kiismerhetővé vált a magyar taktika, és ez végső soron a kalandozások korának végét jelentette.

Újszerű harcmodor és fegyverzet

Mivel a magyarok hadjáratairól jóformán csak nyugati szerzők művei maradtak fent, nehéz árnyalt képet alkotni azok miértjéről. A fennmaradt krónikák szerint a hadjáratok célja csupán zsákmányszerzés volt, akadtak azonban olyan szerzők is, akik úgy jellemezték a kalandozásokat, hogy azok csupán a pusztítást szolgálták. Ez már csak azért is tűnhet túlzónak, mert a kor hadviseléséhez szervesen hozzátartozott a meghódítani kívánt terület feldúlása. A hátország megsemmisítését, felégetését más seregek is alkalmazták az ellenség ellenállásának megtörésére. Ugyanakkor a puszta zsákmányszerzésnek némiképpen ellentmond, hogy a kalandozásokban a magyar seregeknek csak egy kisebb része vett részt: egy-egy hadjáratra körülbelül ötezer fő indult, akik akár ezer kilométert is lovagoltak, mire elértek a kiszemelt területre. Az 1921-ben született Vajay Szabolcs a korral foglalkozó kutatásaiban arra is rámutatott, hogy a hadjáratokra gyakran valamely szövetség keretében került sor, és az is előfordult, hogy a tegnapi szövetséges ellenséggé lett. Szintén ellentmond a zsákmányszerzés elméletének, hogy a korabeli harcok során legyőzöttek javait szinte minden sereg zsákmánynak tekintette. A 19. századi történetírók már árnyaltabban fogalmaztak.

1595901310
Szerintük a kalandozások oka egyrészt a hadi dicsőség megszerzése volt, másrészt összefüggtek a nemzetségi társadalom válságával. Egy biztos: a magyarokat Európa szerte rettegték.

A magyar harcmodor jelentősen elütött a megszokott nyugat-európai taktikától és stratégiától. A fegyverzet közül főként a reflexíjat szokás kiemelni, amivel a nyugati csapatok nemigen tudtak mit kezdeni, hiszen az ő fegyverzetük főként lándzsákból, illetve különféle vágó- és szúróeszközökből állt. A reflexíjjal a magyarok mintegy 450 méterre voltak képesek ellőni. Egy-egy lovas percenként 12 lövést tudott leadni. Könnyen kiszámolható, hogy egy 1500 fős, nem is túl nagy létszámú csapat percenkénti 18 ezer nyílvesszeje mekkora pusztítást tudott véghezvinni az ellenség soraiban. A leírások szerint a magyarok fegyverzete lándzsával és szablyával egészült ki.

A korabeli krónikák és későbbi kutatások szerint egy-egy lovas 25-30 nyílvesszőt tartott magánál. Távoli hadjáratok esetén a felszerelés 40-45 kilogrammot nyomott, melyben jelentős súlyt tett ki a főként kölesből, szárított húsból, tejporból(!) és sóból álló élelmiszer. Azonban nemcsak fegyverzetük miatt tudtak az ellenség fölé kerekedni: a siker okai közé tartozott az is, hogy a nyugati katonák páncélruhájával szemben a magyarok csupán egy sisakot és bőrvértet viseltek, ami sokkal mozgékonyabbá tette őket. A kalandozó magyarok lovai is alkalmasabbak voltak a hirtelen, rajtaütésszerű támadásokra, mivel főként egy kistermetű, ám igen szívós fajtát, a tarpánt lovagolták. Egy-egy katona három hátas- és három málháslóval vonult harcba. A sikerek másik oka a korábban soha nem alkalmazott harcmodor volt.

A történetírók körében szokás megemlíteni, hogy a hadjáratokat nagy taktikai érzékkel gyakran uralkodóváltás, lázadás, felkelés idejére időztették. Ezt a jó felderítés tette lehetővé. Ebből kétfélét szokás megemlíteni. Az egyik arra irányult, hogy milyenek a megtámadni kívánt terület belső viszonyai. Ez kiterjedt a várható reakciókra, a hadsereg méretére, a katonai felkészültség fokára, a földrajzi környezetre. A szűkebb értelemben vett felderítés pedig kifejezetten az aktuális katonai akcióra vonatkozott. E körbe az átkelők és utak használhatóságának, állapotának, a szemben álló sereg számának és felszereltségének, valamint a menekülő útvonalak biztosításának felmérése tartozott. A jó felderítés után kerülhetett sor a csatára, és a magyar csapatok e téren hozták a legnagyobb újdonságot. A korabeli ütközetek általában abból álltak, hogy a két ellenség egymásra rontott, és közelharcban eldöntötték a csata végkimenetelét. A magyar harcmodor viszont azon alapult, hogy minél kevesebb áldozattal minél nagyobb sikert érjenek el. Éppen emiatt került előtérbe az íjjal folytatott távolsági hadviselés. A nyílzápor után következhetett a színlelt megfutamodás, ami az ellenség hadrendjének megbontását szolgálta. Maszúdi a 934-es bizánci hadjárat kapcsán a következőképpen írta mindezt le: a két szárny felől középre vonuló nyilas egységek folyamatos nyílzáport zúdítottak az ellenfélre, amely miatt megbomlott annak hadrendje, ezt pedig lovasroham követte. Persze hiába a jó fegyverzet, a kiemelkedő taktika, ha járvány tizedeli a csapatot. Flodoard arról emlékezett meg, hogy 924-ben az egyik magyar sereget szinte teljesen elpusztította egy kór.

1595901310
 

Vidám cimborák

A kalandozások 899-ben kezdődtek. Ekkor kérte fel Arnulf császár riválisa, I. Berengár itáliai király ellen a magyarokat. A magyar seregek által használt útvonalat (Pannónia déli pereméről indulva a Száva-Dráva vonalán értek Itáliába) később Strata Hungarorumnak (Magyarok Útja) nevezték el a kortársak. Ezt számos hadjárat követte, melyet zömében győztesen vívtak meg a kalandozó magyarok. 926. május 1-jén pedig eljutottak Szent Gallen kolostoráig. Az apátság Svájc észak-keleti részén, 700 méteres magasságban fekszik a Bodeni-tó, illetve az Alpok között. Az apátságot 720-ban alapította Szent Ottmár, aki az első apátja lett. Az alapítás dátuma a névadó Szent Gallus halálának századik évfordulójára esett. Az ír Szent Gál a hagyományok szerint egyike volt a tizenkét apostol tanítványának. A korabeli leírások szerint 925-ben Szent Wiborada látott egy látomást, melyben megjósolta az apátság feldúlását. Miután beszámolt álmáról, a szerzetesek javarésze felpakolta az apátság kincseit, és elmenekült. A bencés apáca azonban a városban maradt, ahol a támadó magyarok keze által vértanúhalált halt: a zárkájában térdepelve, imára kulcsolt kézzel, egy fejszével széthasított koponyával találtak rá. Õ volt egyébként az első nő, akit szentté avatott a Vatikán. Volt még valaki, aki nem tartott a menekülő szerzetesekkel, a félkegyelműnek tartott Heribald szerzetes.

1595901310
Az eseményekről egyébként Widukind és Ekkehard is részletesen beszámolt. Utóbbi német költő volt, aki maga is Szent Gallenben szerzeteskedett.

Engelbert apát sokáig hitetlenkedett Szent Wiborada látomásában, így majdnem késve indult útjára. Emiatt számos kincs – így például Szent Ottmár cibóriuma (ostyatartó kelyhe) – is az apátságban maradt. Miután a főpap a szerzetesek élén elmenekült a kolostorból, Heribald nem ment velük: nem akart futni, miután még nem kapta meg azt az évi bőrmennyiséget, amiből sarut készíthetett volna. A krónikák szerint nagy nyugalommal szemlélte a magyarok dúlását, és együgyű feleteket adott a harcosok kérdéseire. A magyarok, miután felfegyverkezve berontottak, mindent feldúltak. Az apátság központi helyén álló Szent Gál kőoltárhoz nem nyúltak hozzá, hiszen korábban többször csalódtak: az ilyen ereklyetartók leggyakrabban a szentek számukra értéktelen hamvait és csontjait rejtették. A csalódottság miatt kezdték el faggatni Heribaldot arról, hová rejtették társai a kincseket. A szerzetes a kincseskamrához vezette őket, ott azonban csak értéktelen, aranyozott gyertyatartókat találtak. A magyarok emiatt azt hitték, hogy Heribald rászedte őket, ám amikor szembesültek vele, hogy félkegyelmű, már csak nevettek válaszain. A fosztogatás során egy katona akkor halt szörnyet, amikor felmászott a haranglábra és leesett onnan, egy másik pedig a keleti homlokzatról akart levizelni, ám lezuhant és meghalt. Heribald a borospincébe is elvezette a magyarokat, akik közül az egyik szét akarta vágni a hordót, ám ezt a szerzetes szelíd szóval megakadályozta. A két színültig telt boroshordó az apát visszatértéig megmaradt.

A visszaérkező papság, élén Engelbert apáttal kifaggatta a magyarokról a túlélő és félkegyelmű Heribaldot. A szerzetes arra a kérdésre, hogy miként tetszettek neki Szent Gallen ellenségei, ezt válaszolta: a lehető legjobban. „Higgyétek el nekem, nem emlékszem, hogy valaha is vidámabb embereket láttam volna a mi kolostorunkban. Ételt és italt ugyanis a legnagyobb bőséggel adtak. Amire én azelőtt a mi hajthatatlan pincemesterünket alig tudtam megkérni, hogy akár csak egyszer is inni adott volna, ha szomjaztam, azok bőségesen adtak nekem, ha kértem". Igaz, azt is hozzátette: a pofonok nem szolgáltak örömére.