„A haderő legdrágább része az ember”
Szöveg: Révész Renáta | 2007. december 20. 12:06Civilek és katonák, a Honvédség jelenlegi és jövendőbeli tisztjei tanulnak együtt Magyarország egyetlen katonai felsőoktatási intézményében, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen. Az intézmény rektora, Dr. Szabó János a honvedelem.hu-nak adott interjújában beszél a mögöttük lévő dolgos időszakról, a jelenről és a jövőről.
Professzor Úr, Önt márciusban nevezték ki rektorrá, bár már több mint 20 éve tanít az egyetemen, illetve annak jogelődjénél. Kemény hónapok állhatnak Ön mögött, hiszen jelentős változásokon megy keresztül a Zrínyi…
A „dolgos" rektori időszak nem márciussal, vagyis a kinevezésemmel kezdődött. Nem a készbe ültem bele, komoly előkészítő munka előzte meg ezt a lépést. Egy olyan stratégi
Gondolom, a változás okozott némi súrlódást.
Az egyetem több mint 760 fős állományát kellett lecsökkentenünk 520 főre. A leszervezés a korábbi létszámstop miatt azonban konkrétan csak 120 főt érintett. A Honvédelmi Minisztériummal is sikerült egyességre jutni a tekintetben, hogy nyithassunk a piac felé, ezért még az elbocsátott munkatársak közül is vissza tudunk foglalkoztatni kb. 70 főt, őket azonban már nem ugyanabban a jogviszonyban. Természetesen mi sem tudunk több embert foglalkoztatni, mint amennyinek munkát tudunk adni.
A kérdésére válaszolva, miszerint voltak-e, vannak-e súrlódások, azt kell mondanom, hogy vannak – ám ez nem feltétlenül negatív. Ez alatt azt értem, hogy kialakult egy bizonyos versenyszellem – ki mennyire tud megfelelni az emelkedő követelményeknek –, és ebben a közegben természetesen lehetnek súrlódások is, de ez egy olyan versengés, amelynek eredményeképpen folyamatosan javul a színvonal.
Egy kívülálló számára miben mutatkoznak meg a változások?
Az alapképzéstől kezdve a kiegészítő képzésekig szinte mindenhol történtek változások. A korábbi képzési struktúrát olyan, az európai felsőoktatási térbe illeszkedő képzéssel váltottuk fel, amelynek a gyakorlati tartalma a munkaerő-piaci igényekhez igazodik.
Mit érezhet meg ebből egy pályakezdő katona? Mi a különbség azok között, akik öt éve fejezték be tanulmányaikat, és akik már ebben a rendszerben végeznek?
A katonák közül aki akkor végezte el az egyetemet, annak több céltanfolyamot kellett végeznie, hogy például egy nemzetközi misszióhoz alkalmas legyen. Ha valaki most a friss diplomájával missziós feladatokat kap, akkor azt rögtön el is tudja látni. Ebből a példából is látszik, hogy nagyon sok új elem épül be a katonai képzésbe. Igyekszünk minél „készebb" szakembereket képezni. Természetesen ettől még a csapatgyakorlatok jelentősége és célja egyáltalán nem csökken.
Korábban szó volt arról, hogy a Rendőrtiszti Főiskola és a Nemzetvédelmi Egyetem egyesül. Ez a téma aztán valahogy lekerült a napirendről… Mi a helyzet ezzel a kérdéssel, ezt az elképzelést végleg elvetették?
A kormányzati kezdeményezés megokoltnak mondható, kivitelezése sem lehetetlen, de a magunk részéről nem tartjuk elengedhetetlennek, s végül is ez fejeződik ki abban is, hogy
Mely országokban valósult meg hasonló fúzió?
Hollandiában már így működik, Belgiumban pedig most van folyamatban. Általában a kisebb országok – ahol komoly érdekek fűződnek a takarékossághoz – hamar és bátrabban nyúlnak hozzá ezekhez a dolgokhoz.
A kiképzett katonatisztek száma jócskán megcsappant az elmúlt évtizedekben. Főleg az idősebb katonák sóhajtanak fel a Tisztavatáskor, hogy „bezzeg az én időmben, mennyivel többen álltunk a téren…"
Ennek oka és következménye is többféle. Az egyik, hogy a hadseregek általános redukciója egész Európában bekövetkezett, ezzel együtt azonban megvalósult a haderők technikai modernizációja is. Ma már jóval hatékonyabb, de ennek megfelelően jóval bonyolultabb fegyverzet-, és eszköztár felett kell a szakembereknek diszponálni. Ahol technikával, vagy szolgáltatással ki lehet váltani az embert, ott kiváltjuk, hiszen kijelenthetjük: az ember a haderő legdrágább része. Régen kiskatonák őrizték a laktanyákat, ők takarítottak, ők főztek. Ma már nem. Ezek a pozíciók ugyanis túl drágák lennének, ha katonákkal oldanánk meg.
A képzés valóban nem olcsó, legyen szó hivatásos, vagy civil emberről. Éppen utóbbiak számára nyitotta szélesebbre a kapuit a ZMNE az elmúlt években.
Kiket és miért vonz ez az irányú képzés?
Amióta a Zrínyi egyetem, azóta tanulnak, sőt mikor még Akadémia volt, már akkor tanultak itt civilek. Gondoljon a közigazgatási tanfolyamokra, amelyen minden köztisztviselőnek kötelező volt részt vennie. A jelenlegi képzés struktúrája viszont most van beállóban. Valóban nagyot nyitottunk, kilépve ezzel a piacra. Számos egyetemmel vannak tárgyalásaink, és néhány egyetemen már be is indítottunk képzéseket. Ózdon például kihelyezett tagozatunk van. Szegeden is folytatunk például tűzoltóképzést. De tárgyalunk Debrecenben és Pécsett is. Ezeken a helyeken elsősorban olyan képzéseket indítanánk, amelyek védelmi, biztonságpolitikai elemeket tartalmaznak.
Van-e arról tudomásuk, hogy az itt végzett szakemberek mennyire könnyen tudnak elhelyezkedni?
Az egyetem 3200 beiratkozott hallgatójának (amely számban természetesen mindenki, még a tanfolyamok résztvevői is benne vannak) mindössze 16 százaléka, akik állami megrendelés
Mekkora a sikere a Zrínyinek? Mekkora például a túljelentkezés?
Az a konkrét szaktól függ. Van ahol tízszeres a túljelentkezés – például a biztonságpolitikai szakon. Természetesen van ahol szerényebb az a szám, de szerencsére minden képzés megtelik, jelentkezőkben nincs hiány. Más kérdés, hogy természetesen mi is érdekeltek vagyunk abban, hogy – már csak az állami finanszírozás miatt is – a lehető legjobbak jelentkezzenek ide. Most még sajnos e tekintetben átmeneti állapotban vagyunk. Különböző adminisztratív akadályok és jogértelmezési viták vannak, ilyen pl. az, hogy a doktoranduszaink a nekik megítélt állami finanszírozást sem kapják meg. Éppen azon vagyunk, hogy ez megváltozzon, remélem békésen sikerül ezt az ügyet megoldanunk.
Milyen a kapcsolat a NATO, illetve az Európai Unió hasonló egyetemeivel?
Minden évben a katonai felsőoktatási intézmények tanácskozásán képviseljük magunkat, ugyanakkor regionális együttműködés is létezik. Örömmel mondhatom, hogy az általunk elkezdett modell nagyon fontossá vált a NATO-ban, hiszen elsőként alakítottuk ki ezt a struktúrát.