Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A tömeghadseregtől a befogadó nemzeti támogatásig

Szöveg: Szűcs László |  2010. január 8. 19:42

Húsz évvel ezelőtt, a rendszerváltozás esztendejében, a kormány védelmi irodájának jogutódjaként jött létre a Honvédelmi Minisztérium Védelmi Hivatala. Az új típusú védelmi igazgatás elmúlt két évtizedéről dr. Patyi Sándor, a Hivatal főigazgatója tájékoztatta a honvedelem.hu-t.

A 2010-es esztendő jubileumi év lesz a HM Védelmi Hivatal életében, hiszen előbb Védelmi Koordinációs Irodaként, majd jelenlegi szervezeti formájában végzi feladatát a Honvédelmi Minisztériumban. A hivatal munkája nagyon fontos, mégis csekély nyilvánosság mellett zajlik. A közvélemény számára mindig sokkal érdekesebb, amikor a katonák egy gyakorlaton vesznek részt. Vagy éppen, amikor egy katasztrófahelyzet során a közreműködő szervek – így a Magyar Honvédség állománya is – hatalmas erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy megakadályozzák a katasztrófát – mondta dr. Patyi Sándor, hozzátéve: az ilyen feladatok sikeres elvégzéséhez azonban nagyon komoly szervező és előkészítő munka szükséges. És pontosan ez a feladata a védelmi igazgatásnak.

Húsz év – három időszak

A Védelmi Hivatal főigazgatója szerint húsz év távlatából már érdemes visszatekinteni arra, hogy mi is történt az elmúlt esztendőkben. Az utóbbi két évtized tevékenységét három részre lehet osztani. Az első az 1990 és 1999 közötti időszak, amely hazánk NATO csatlakozásával zárult le. A főigazgató hangsúlyozta: 1990-ben, a rendszerváltozás miatt a védelmi igazgatás – amely a kormányzati, a közigazgatási, és a védelemben közreműködő szervek egészét fogta össze – egy teljesen új helyzetben találta magát. Megszűnt az addig fennálló szövetségi rendszer, és a döntően köztulajdonra épülő állam a piacgazdaság útjára lépett. Mindez magával vonta azt is, hogy a civil kontrol a teljes közigazgatásban uralkodóvá vált.

– Úgy gondolom, hogy az ebben az időszakban jelentkező feladatokat sikeresen oldottuk meg. Egy nagyon hatékony, a civil közigazgatásba strukturálódó, centrálisan irányított védelmi igazgatási rendszert hoztunk létre, amely a kormány, a minisztériumok és a védelmi bizottságok útján minden magyar állampolgárhoz eljut – mondta dr. Patyi Sándor. Kiemelve, hogy ebben az időszakban született meg a honvédelmi törvény, (az 1993. évi CX törvény), illetve ugyancsak ekkor egészült ki az Alkotmány a minősített időszakok új kategóriájával, a délszláv válság tapasztalatai alapján. Ez a kiegészítés már utalt arra, hogy a honvédelem tartalmában a háború és béke elkülönítése mellett megjelentek az új fenyegetettségekből adódó válságkezelési feladatok.

A NATO csatlakozástól a professzionális haderőig

A HM Védelmi Hivatal tevékenységének második időszaka 1999 és 2004 közé tehető, vagyis a NATO csatlakozástól, az új, honvédelemről szóló törvény elfogadásáig, illetve a hadkötelezettség megszűnéséig és a professzionális haderő létrejöttéig tartott. A hivatal vezetője szerint, ennek az időszaknak a vége ismét új helyzetet idézett elő a védelmi igazgatásban. Hiszen az addig hagyományos, „majd a sorkatonákkal, a honvédség megoldja" felfogást meg kellett változtatni, s ez nem ment mindenhol gördülékenyen. Sokan nehezen értették meg, hogy a professzionális Magyar Honvédség ugyanúgy működik, mint a társadalom bármelyik más egysége, vagyis az itt dolgozók is munkavállalók, akiket rendkívüli helyzetben készenlétbe kell helyezni és számukra túlórát kell fizetni. Az is ekkor tudatosult csak az emberekben, hogy a katonák számára már nemcsak honi feladatok vannak, hanem a szövetségi rendszerben, a határokon túl is nagyon komoly erőkkel és létszámmal kell részt vennünk a feladatok megoldásában.

A főigazgató kiemelte: a védelmi igazgatásnak ebben az időszakban az volt a feladata, hogy a hadkötelezettségen alapuló tömeghadsereg kivonulásával keletkezett űrt civil képességekkel töltse be. A honvédelem rendszerének ugyanis továbbra is egyensúlyban kellett maradnia, ezt pedig csak úgy lehetett megvalósítani, hogy egyre több polgári képességet kellett aktivizálni a rendszerben. Vagyis az ország komplex védelmében a civil képességek aránya és jelentősége megnövekedett.

– Ennek a korszaknak a másik jellegzetessége, hogy a NATO új stratégiájának és az új kihívásokra történő reagálásnak megfelelően a válságkezelés került a kollektív védelem középpontjába. Tehát, amíg korábban a minősített időszakokból adódóan voltak csak feladataink, addig most a már azt megelőző, jóval kisebb küszöbszintet elérő, de már jól látszó fenyegetésekkel és kihívásokkal is fel kell vennünk a harcot. A 2001. szeptember 11-i terrortámadások, illetve a délszláv térségben bekövetkezett események jelentős hatással bírtak Európa, illetve a világ más térségeire is. Ezek a tragikus események a NATO-t is arra kényszeríttették, hogy saját régióján kívül is fellépjen a tagországok biztonsága érdekében – mondta Patyi Sándor, majd összegzésként kiemelte: a második időszak feladatait is sikeresen oldották meg így, a NATO csatlakozás után a védelmi igazgatási rendszer interoperabilitását biztosítani lehetett.

 

Alkotmányon alapuló válságkezelés

A Hivatal tevékenységének harmadik időszaka 2004-ben, az új honvédelmi törvény (a 2004. évi CV törvény) elfogadásával kezdődött és jelenleg is tart. Az ország ezzel belépett az alkotmányon alapuló válságkezelés időszakába, ugyanis ekkor jött létre a megelőző védelmi helyzet jogintézménye.

Ennek értelmében ma már nem kell megvárni a legsúlyosabb események bekövetkezését ahhoz, hogy a honvédelmi rendszert aktivizálni lehessen, hiszen az Alkotmány és a Honvédelmi Törvény szabályozásainak megfelelően folyamatos a honvédelmi felkészülés. Ráadásul a helyben megoldható feladatokat nem kell kormányzati szintre vinni, minden szituációra a megfelelő szinten kell megtenni a szükséges lépéseket. Ha lehetséges már a helyi, vagy éppen a megyei védelmi bizottságok szintjén – hangsúlyozta a Védelmi Hivatal főigazgatója – majd arról beszélt, hogy ennek a kereteit a NATO válságreagálási rendszerrel összhangban álló nemzeti intézkedési rendszer adja, amelyhez jogi alapot viszont a megelőző védelmi helyzetben teendő kormányzati intézkedések biztosítanak. Ezen intézkedések kormányrendeletben történő megfogalmazása folyamatban van, elkészítése a Védelmi Hivatal egyik legfontosabb 2010-es feladata.

– Terveink szerint mindezzel a válságkezelés komplex rendszere Magyarországon is megvalósul, és biztosítja azt, hogy alkotmányos, törvényes keretek között, a NATO szövetségi rendszerrel összhangban, megtegyük a megfelelő nemzeti lépéseket, valamint azt is, hogy szükség esetén, a szövetséges doktrína szerint igénybe vegyük más, NATO tagállamok segítségét – mondta Patyi Sándor.

 

A HM Védelmi Hivatal 2010-es feladatai közül kiemelkedik még az úgynevezett polgári veszélyhelyzeti tervezés, ami alapvetően a védelemben közreműködő civil szervezetek védelmi felkészítését jelenti. A hivatal vezetője szerint ez alatt érteni kell a kormányzati struktúra, valamint a gazdasági erőforrások felkészítését, mégpedig oly módon, hogy eleget tudjanak tenni az ország védelmi igényeinek. A kérdéskörön belül elsősorban a létfontosságú infrastruktúra védelme a hangsúlyos, hiszen a mai világban nélkülözhetetlen a normális életvitelhez, pedig elengedhetetlen például az informatikai, vagy éppen a közlekedési rendszerek fenntartása – fogalmazott a főigazgató, hozzátéve: mindez a civil-katonai együttműködést feltételező átfogó megközelítés elve mentén valósítható csak meg, amely mind a Nemzeti Katonai Stratégia, mind pedig a NATO új stratégiai koncepciójának alapelve.

Feladatok 2010-re

A 2010-es feladatokról szólva Patyi Sándor elmondta még, hogy idén a Védelmi Hivatal egyik legfontosabb teendője a polgári veszélyhelyzeti tervezés szövetségi rendszerrel összhangban álló szabályozásának előkészítése és az ezzel kapcsolatos nemzeti álláspont kialakítása lesz. Emellett még a NATO válságkezelési rendszerrel összehangolt nemzeti intézkedésrendszer kidolgozása és véglegesítése, a nemzetgazdasági erőforrások védelmi célú felkészítése és felhasználásának biztosítása, valamint a befogadó nemzeti támogatás biztosítása is kiemelt feladat a hivatal számára ebben az esztendőben.

Utóbbi már csak azért is lényeges kérdés, mert a pápai repülőtéren üzemelő C–17-es nehéz légiszállító ezred, valamint a NATO Egészségügyi Kiválósági Központ a befogadó nemzeti támogatás (vagyis a szövetséges erők működési feltételeinek nemzeti területen történő biztosítása) rendszerén belül végzi munkáját. A védelmi igazgatás részeként felkészülnek a NATO legmagasabb szintű gyakorlatára, azaz a 2010. márciusában végrehajtandó CMX (Crisis Management Exercise) gyakorlatra, amelynek során az előző évhez hasonlóan kormányzati szinten születnek meg a nemzeti döntések.

– Feladataink közül mindenképpen ki kell emelni még egy, nem túl közismert, ám a védelem működésének alkotmányos feltétele szempontjából nélkülözhetetlen teendőt. Jelenleg is zajlik a honvédelmi törvényben felsorolt azon különleges szabályok aktualizálása, amelyeket a kormány minősített időszakban, vagy válságkezelés idején alkalmazhat. Ezek lényege, hogy a normál békeidős szabályoktól rendeleti úton el lehet térni, s a védelem érdekében különféle szolgáltatásokat igénybe lehet venni. Az aktualizálás nagyon komoly feladat a tárcák számára. A munka koordinációját a Honvédelmi Minisztérium és azon belül a Védelmi Hivatal végzi, s a terveink szerint idén meg is születik a normatív kormányzati döntés a kérdésben – mondta Patyi Sándor.

A beszélgetés végén a HM Védelmi Hivatal főigazgatója kitért arra is, hogy az elmúlt két esztendőben, a kormány döntésének megfelelően előtérbe került a helyi védelmi igazgatási szervek felkészítése. Ennek végrehajtásába az állampolgárokat is bevonták, így a helyi védelmi bizottságoknak és a polgármestereknek arra is lehetőségük volt, hogy gyakorolják és felkészüljenek ilyen irányú feladataikra. Az utóbbi időszak egyik legsikeresebb projektjében részt vett a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Tűzvédelmi és Polgári Védelmi Kiképző Központja, valamint a társadalmi szervezetek közül a Polgári Védelmi Szövetség is. Ezen felkészítési feladatok folytatásának feltételei továbbra is biztosítottak.

 

Fotó: Archív