Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Bochkor és a sárkány

Szöveg: Szűcs László |  2008. augusztus 4. 16:02

Hétfőn Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison folytatódott Bochkor Gábor vadászpilóta kiképzése. A népszerű rádiós műsorvezető az L-39-es Albatrosz vadászrepülőgéppel ismerkedett, azzal a típussal, amellyel augusztus 14-15-én ő maga is repül majd.

– Az L-39-es a Magyar Honvédség kiképző vadászrepülőgépe – kezdte az oktatást Sárai Róbert főhadnagy. A kecskeméti katonai repülőtéren ezen a napon a fiatal tiszt „vette szárnyai alá" Bochkor Gábort, aki ezúttal az Albatrosz geometriai adatairól és paramétereiről kapott részletes tájékoztatást.

Sárkány, levegő, kabin – ez volt a három varázsszó hétfőn délután. Ugyanis a gép ezen részeivel ismerkedett a Sláger Rádió reggeli műsorának műsorvezetője.

– A sárkány a gép felépítménye. Ugyanaz, mint az autónál a karosszéria. Ezt jártuk körbe, hogy minél jobban megismerjem. Szinte minden centiméterét megnéztük a gépnek, s a lényeges elemekről részletesen beszélt nekem a kiképzőm. Aztán folytattuk a levegőrendszer és a kabin legfontosabb elemeinek tanulmányozásával – mondta Bocsi, aki természetesen nagyon komolyan veszi a felkészítést. Két héten keresztül minden délután négy-négy órát tölt majd a kecskeméti repülőbázison, hogy augusztus 14-re készen álljon a vizsgára, amelyre természetesen igyekszik a lehető legjobb tudása szerint felkészülni.

– Az Albatrosz vadászrepülőgéppel történő repülést egy nagyon komoly elméleti felkészítés és vizsga előzi meg – tudtuk meg Pető István dandártábornoktól, a Szentgyörgyi Dezső repülőbázis parancsnokától, akit nevezhetünk akár Bochkor Gábor kiképzőpilótájának is, hiszen a múlt heti Jak-52-es repülés után augusztus 14-15-én együtt repülnek majd az L-39-esen.

A képzést megtekintette dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter is, aki újságírói kérdésre válaszolva elmondta: Bochkor Gábor felkészítése demonstrációs jellegű. A műsorvezető a három hétig tartó felkészítés során végrehajtja azokat az elemeket, amelyeket a Magyar Honvédség vadászpilóta-jelöltjei is teljesítenek kiképzésük magyarországi szakaszán, mintegy két év alatt. A Bumeráng „fenegyerekének" ezért kellett részt vennie a múlt héten a szentendrei alapkiképzésen, majd két nappal később Szolnokon, ahol az elméleti felkészítés követően egy légcsavaros kiképző repülőgéppel egy órát töltött a levegőben.

– Gábor kiképzésének kettős célja van. Egyrészt rajta keresztül szeretnénk bemutatni, hogy milyen kemény felkészítésen esnek át a pilóták. Emellett a demonstrációs kiképzéssel természetesen a Magyar Honvédséget is népszerűsíteni kívánjuk a fiatalok körében. Éppen ezért kértem fel erre a képzésre Bocsit, hiszen ő példakép a mai lányok és fiúk számára – mondta Szekeres Imre, aki elárulta azt is, hogy ő maga is régen a repülés szerelmese, s egyszer talán felszáll egy vadászrepülőgéppel. Az ehhez szükséges első lépést éppen ma délelőtt tette meg: a kecskeméti repülő-orvosi és egészségvizsgáló kutatóintézetben részt vett a repülő-orvosi vizsgálaton. Ennek során az orvosok repülésre alkalmasnak találták.

A négy órás felkészítést követően Bochkor Gábor a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: első ránézésre nagyon szimpatikus repülőgép az Albatrosz, amelynek szépsége az egyszerűségében rejlik. Ugyanakkor természetesen nagyon komoly képzettséget igényel, hogy az L-39-essel a levegőbe emelkedhessen.

– Állítólag már a hajtómű indítása is nagyon komoly feladat ezzel a géppel. Természetesen ez még előttem van, akárcsak a gurulás, vagy éppen a felszállás. Amit persze mind-mind nagyon várok – mondta Gábor, aki ezt követően már csak a gépre és a kiképző főhadnagy szavaira koncentrált.

További képek:

Fotó: Galovtsik Gábor