Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hagyomány és sokszínűség a repülőnapon

Szöveg: Trautmann Balázs |  2008. augusztus 16. 12:11

Talán szimbolikus jelentése is volt az egymás mellett álló JAS-39EBS HU vadászbombázó repülőgépnek és a volt Magyar Néphadsereg Csepel D-442 felderítő úszó gépkocsijának. A hagyomány tisztelete mellett a mai nap a fejlődésről, a jövőről és a kapcsolatokról szól.

A kedvezőtlennek induló időjárás sem vette el a kedvét annak a több tízezer látogatónak, akik a 2008-as kecskeméti repülőnap szombat reggelén érkeztek meg a helyszínre. Szerencsére a sokat emlegetett esős-viharos időjárás elmaradt, de a széllökések sajnos néhány típus felszállását megakadályozta. Bár az ausztriai, valóban kemény viharok miatt Salzburgból nem szállhatott fel a The Flying Bulls DC-6B négymotoros oldtimer utasszállító repülőgépe.

A megjelentek és a levegőbe emelkedők listája így is impozáns: az indítózónában és a hangárokban számos csemege várja a vájtszemű szakértőket vagy a kellemes napra számító érdeklődőket.

A repülőnapra kilenc óra előtt érkezett meg Szekeres Imre honvédelmi miniszter és Havril András vezérezredes, a Honvédelmi Minisztérium Honvéd Vezérkar főnöke is, őket Tömböl László mérnök altábornagy fogadta.

Még náluk is nagyobb „fogadóbizottság" várta Bochkor Gábort, aki a hangárok elé kiállított 04-es oldalszámú MiG-29B Fulcrum vadászbombázó repülőgép mellett számos fényképet készített el a kitartóan sorban álló rajongókkal.

A tíz órás miniszteri megnyitót követte a nyitókötelék, mely szintén a sokszínűség jellemzett: a Magyar Légierő minden típusa felvonult, impozáns köteléket alkotva a szürke felhők alatt. A hagyományos, a magyar zászlót hordozó hármas helikopter-kötelék után a „csöveseké" lett az égbolt. Az L-39ZA Albatrosz, a MiG-29B Fulcrum, a JAS-39EBS HU Gripen és az An-26 Curl különböző összeállítású kötelékei egymást követő hullámokban kápráztatta el a látogatókat.

A nap talán eddigi legimpozánsabb repülését a Pápáról érkező C-17 Globemaster III-as stratégiai nehéz szállítórepülőgép mutatta be. A négy hajtóműves óriás – tömegét és méreteit meghazudtolva – igen fürgének mutatkozott a levegőben. A nagy kétáramúságú hajtóművekkel felszerelt gép tolatási képességét is bemutatta, hátrafelé visszagurulva a leszállás után, ámulatba ejtve a képességgel először találkozó látogatókat.

A géppel és személyzetével Szekeres Imre is találkozott. Biztos, hogy nem utoljára, hiszen szeptembertől három, a bemutatón is szereplő C-17 Globemaster III-as fog Pápán állomásozni.

1595879142
 

1595879142
1595879143
1595879143
1595879143

Fotók: Galovtsik Gábor