Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hétvégén rajthoz állnak a Gepárdok

Szöveg: Szűcs László |  2009. április 7. 16:21

A hétvégi verseny előtt a szentendrei MH Központi Kiképző Bázis csobánkai gyakorlóterén tartott navigációs tréninget a Magyar Honvédség tereprali csapata. Az edzést Szekeres Imre honvédelmi miniszter is megtekintette, akinek Palik László egy meglepetést is tartogatott. A honvedelem.hu helyszíni riportja.

Négy hónap után végre kiderült, hogy ki lesz a Magyar Honvédség tereprali csapata, a Dream Team Gepárdok versenypilótája és navigátora. Az örömteli hírt dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter jelentette be, amikor április 7-én délelőtt ellátogatott Csobánkára, ahol a csapat éppen navigációs tréninget tartott, mégpedig az egyik utolsót a legelső verseny előtt. A Dream Team ugyanis a hétvégén már élesben, azaz egy versenyen bizonyíthat. Derecskén rendezik meg az országos tereprali bajnokság első fordulóját, amelyen a Gepárdok is rajthoz állnak.

1595885740
– A Dream Team Gepárdok tereprali csapat Palik László és kollégáinak hathatós segítségével, közreműködésével eredményes időszakot tudhat a háta mögött. Az elmúlt hetekben, fáradtságos, kitartó munkával, jelentős tapasztalatokat szereztek mind a versenyzés technikai hátterével kapcsolatban, mind pedig a vezetéstechnikai képességek terén – mondta Szekeres Imre.

A Magyar Honvédség tereprali csapata – amely a világon egyedüliként, csak hivatásos és szerződéses katonákból áll – tavaly novemberben alakult meg. Szekeres Imre a Magyar Honvédség ócsai gyakorlóterén ekkor mutatta be Honfi Barnabás zászlóst, Szenáki László főtörzsőrmestert, Bálint Zoltán főtörzsőrmestert, Borisz György törzsőrmestert, Gazdag Ákos szakaszvezetőt és Halmai Gábor szakaszvezetőt, akik elsőként kaptak helyet a tereprali csapatban. Elsőként, hiszen a Honvédelmi Minisztérium és a csapat felkészítését végző Palik Racing Team közötti együttműködés értelmében a Dreamteam természetesen nem oszlik fel, miután a jelenlegi csapat befejezte a felkészülést. Palik László csapata vállalta: minden évben hat katonát képeznek ki, akik a Magyar Honvédség tereprali csapatának tagjai lesznek.

– A csapat kőkemény kiképzése idén januárban kezdődött. Az elmúlt négy hónap eredménye alapján a katonai tereprali csapat első versenyén a „katonazöld" színű Nissan Pickup versenyautót Bálint Zoltán főtörzsőrmester vezeti majd, navigátora pedig Honfi Barbabás zászlós lesz – jelentette be Szekeres Imre, aki elárulta azt is, hogy Magyarországon szerencsére a sportban össznemzeti összefogás van, hiszen a csapat a Budapesti Honvéd Sportegyesület tereprali szakosztályának tagja, s e szakosztály vezetését Lázár János, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának elnöke vállalta el.

– A fiúk felkészültek a versenyre, az elmúlt közel négy hónapban nagyon keményen dolgoztak, folyamatos nyomás, úgy is mondhatnánk, hogy brutális terhelés alatt álltak – mondta el Palik László, aki szerint mindannyian jól ismerik valamennyi feladatot, így bármikor képesek helyettesíteni is egymást. Hozzátette: a felkészítésben nagy segítséget nyújtott Benyó Miklós háromszoros magyar tereprali bajnok, aki igyekezett minden tapasztalatát átadni a fiataloknak.

A rövid tájékoztató után Palik László „kisebbfajta" meglepetéssel készült, tisztelettel felkérte a honvédelmi minisztert, hogy kövesse az egyik versenyautóig. A csobánkai gyakorlótéren kiépített úgynevezett póznapályán Szekeres Imrének, a navigátor székében ülve kellett végigirányítania a bekötött szemű sportriporter-tereprali pilótát. A „vakvezetéses" szlalom jól sikerült, az autóból kiszálló Szekeres Imre a honvédelem.hu kérdésére válaszolva mosolyogva elmondta: kicsit bonyolult volt Palik Lacit irányítania, de végül sikeresen eleget tett a feladatnak.

1595885740
 

Még mielőtt a Dream Team tagjai folytatták volna a navigációs tréninget Palik Lászlótól megtudtuk: nagyon nehéz volt összeállítaniuk a felkészítés programját, hiszen az autóversenyzés alapjában egy nagyon titkos sport. A versenyzők egymásnak nem segítenek és semmiféle információt nem osztanak meg a másikkal. Most pedig mindezeket a titkokat le kellett írniuk és át kellett adniuk a Magyar Honvédség állományából verbuvált Dream Team-nek.

– Ezt az egész projektet annak idején azért találtuk ki a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség vezetésével közösen, mert rájöttünk arra, hogy a mi szaktudásunk a katonák számára is életbevágóan fontos lehet. Hiszen a tereprali filozófiája az, hogy miként lehet egy autót az egyik pontból a másikba, ismeretlen terepen, a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban – vagyis a technikát megkímélve – eljuttatni. Márpedig a külszolgálaton lévő katonáknak ugyanez a feladatuk, így számukra is hasznos lehet, ha ismereteiket átadhatjuk nekik – mondta el érdeklődésünkre Palik László, akitől megtudtuk azt is: az egész projektnek az a legfőbb célja, hogy az itt kiképzett katonák, egy év után, saját alakulatukhoz visszakerülve, immár kiképzőként adhassák tovább ismereteiket gépjárművezető társaiknak.

1595885740

Emellett a másik, nem titkolt cél, hogy a programmal szeretnének toborozni is, hiszen aki gépjárművezetőnek jelentkezik a Magyar Honvédséghez, az szerencsés esetben akár autóversenyző is lehet – tette hozzá a műsorvezető-ralipilóta.

Palik László elárulta azt is, hogy az elmúlt négy hónap teljesítménye alapján nem volt könnyű kiválasztani azt a két fiatalt, akik beülhetnek a versenyautóba. A kiválasztás pillanatában Bálint Zoltán és Honfi Barnabás volt a legjobb a pilóta és a navigátor beosztásra. De természetesen ez a felállás az elkövetkező néhány hónapban, a srácok előmenetelétől függően még változhat.

A csapat tagjai éppen Benyó Miklós vezetésével a versenyautó motorházában „matattak", amikor sikerült néhány perc erejéig feltartani őket. Mint elmondták: az autó minden csavarját ismerik, hiszen többször is szétszedték és összerakták az elmúlt hónapokban. Sőt néhány alkatrészt ki is cseréltek, így az első versenyére váró „gép" szinte vadonatúj.

– Derecskén nagyon nehéz lesz az első versenyünk, de úgy érzem felkészültünk rá. Most az a legfőbb feladatunk, hogy beérjünk a célba, az eredmény másodlagos – mondta el kérdésünkre válaszolva Szenáki László főtörzsőrmester

Halmai Gábor mindehhez hozzátette: a tereprali versenyek alapszabálya, hogy a viadal a szervízben dől, hiszen mindennek az alapja a jól felkészített autó. Márpedig a Dream Team autója nagyon jól felkészített. Hiszen a négy szerelő mindent megtett annak érdekében, hogy jól sikerüljön a bemutatkozás.

– Az elmúlt három hónapban a vezetés volt, amit mindannyian a legjobban élveztünk, de természetesen a navigációban és a szerelésben is sok újat tanultunk – mesélte Borisz György törzsőrmester.

1595885741
 

Gazdag Ákostól pedig megtudtuk: igazából az elmúlt hónapban tapasztalhatták meg mindannyian, hogy mit is jelent egy ekkora autót, nagy sebességgel irányítani. S mindez a korábban gondoltnál jóval nagyobb koncentrációt igényelt valamennyiüktől.

– Hosszú ideig tartott a vezető és a navigátor kiválasztása és sokáig mi sem tudtuk, hogy kik lettek a szerencsések. Nekem egyébként gyerekkori álmom vált valóra, amikor megtudtam, hogy én leszek a pilóta. Néhány évvel ezelőtt ugyanis amatőr raliversenyeken indultam, de sajnos anyagi okok miatt nem tudtam folytatni – árulta el Bálint Zoltán főtörzsőrmester, aki még a mai napig nehezen hiszi el, ő az aki irányíthatja az autót.

Navigátora, Honfi Barnabás zászlós elárulta: rettenetesen örül, hogy ő lett az egyik „kiválasztott". Az ócsai gyakorlótéren több napon keresztül tartott a vizsga, amelynek végén a Palik Racing Team vezetői kihirdették az eredményt. Mint a kisgyerek, úgy izgulta végig ezt a néhány percet.

További képek:

1595885741
 

1595885741
 

1595885741
 

1595885741
 

1595885741
 

1595885742
 

1595885742
 

1595885742
 

1595885742
 

1595885742
 

1595885743
 

1595885743
 

1595885743
 

1595885743
 

1595885743
 

Fotó: Galovtsik Gábor