Tőből kitört fák, derékban meghajlott fényoszlopok a repülőbaleset helyszínén
Szöveg: Szűcs László | 2008. április 18. 0:43A MiG–29-esek 1994-es rendszerbe állítása óta a csütörtöki kecskeméti szerencsétlenség volt a harmadik baleset. A honvedelem.hu helyszíni riportja.
Délután fél öt körül hirtelen „izzani kezd" a világháló, s az összes hírportál szinte egy időben jelzi: 15 óra 52 perckor Kecskeméten, leszállás közben lezuhant a Magyar Légierő egyik MiG–29-es vadászrepülőgépe. A néhány soros információkból az is kiderült, hogy a pilóta szerencsésen katapultált, s kisebb sérülésekkel földet ért.
A hírekből tudni, hogy a szerencsétlenül járt vadászgép a kecskeméti katonai repülőtér mellett haladó 44-es számú főút közvetlen közelében csapódott a földbe, s emiatt a kétsávos utat lezárták a forgalom elől. A baleset közelében az utat lezáró rendőrnek azonban elég csak annyit mondani, hogy a katonai sajtótól jöttünk, máris továbbengedi autónkat.
A katonai repülőtér kerítése és az aszfaltút között nincsen húsz méter távolság. A leszállópálya hatalmas, sárga oszlopokon álló fénytechnikai eszközei egy ligetes-erdős földdarabon állnak. Az eszközök a „kifutó" mindkét oldalán megtalálható, hiszen ezek a fények „vezetik rá" a pilótákat a leszállópályára. A lezuhanó gép ide csapódott be, mintegy tíz méter széles sávban letarolt mindent, fát, fényoszlopot egyaránt. Sőt, a főúton hatalmas kátyúk éktelenkednek, mintha egy mesebeli óriás karmolta volna végig a fekete aszfaltot. A gép ugyanis itt is földet ért, a kívülálló számára úgy tűnik, mintha a „hasán" pattant volna néhányat, mielőtt innen kétszáz méternyire megállt és kettétört. Szerencse, hogy akkor éppen senki nem volt az úton. S bár a hírekben azt olvasni, hogy a lezuhanó repülő látványától egy kamionos annyira megrémült, hogy járművét az út széli árokba vezette, ő maga pedig könnyebb sérüléseket szenvedett – a helyszínen ennek a balesetnek nyomát sem látni.
Két órával a tragédia után már a helyszínen vagyunk. A tőből kitört fák és a derékban meghajlott fényoszlopok között jól látszik a szürke repülőgép: a 15-ös oldalszámú, együléses MiG–29-es. Körülötte még a fehér tűzoltóhab is kivehető, amivel a felcsapó lángokat megfékezték. Mert szerencsére a tüzet hamar sikerült eloltaniuk a helyszínre nagy erőkkel kisiető honvédségi és önkormányzati tűzoltóknak.
A fák között a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis katonái a kisebb-nagyobb roncsdarabokat szedik össze. Egy Ural típusú teherautóra gyűjtik mindazt, ami a becsapódás előtt és közben leszakadt a repülőgépről, hiszen minden apró roncsdarabra szükség van a baleset részleteinek megállapításához. (Szemtanúk azt állítják, hogy a gép hajtóműve kigyulladt, ezt azonban a helyszínen senki nem akarta sem megerősíteni, sem pedig cáfolni.)
A közelben lévő házaktól mintegy ötszáz és az úttesttől alig ötven méterre fekvő roncsot egy sebtében kifeszített szalag-kordon választja el az egyre nagyobb számú újságírótól. A kordonon belül Szekeres Imre honvédelmi miniszter Mikita János mérnök altábornaggyal, a HM Honvéd Vezérkar főnökének helyettesével, Tömböl László mérnök altábornaggyal, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnokával, valamint Pető István dandártábornokkal, a kecskeméti repülőbázis parancsnokával beszélget.
A tárcavezető délben még Szolnokon volt, ahol is az Afganisztánba készülő civil fiatalok felkészítő kiképzését tekintette meg, majd Jászapátiba sietett. Ottani programját szakította félbe, amikor megtudta, hogy baleset történt, s azonnal a helyszínre indult. „A szakemberek kiemelték a roncsból a fekete dobozt, így megkezdődhetnek azok a vizsgálatok, amelyek fényt derítenek a baleset okára" – mondja a miniszter az újságíróknak a szemlét követően, aztán a Hollós József Megyei Kórházba megy, hogy személyesen tájékozódjon a pilóta állapotáról.
Autója felé tartva Pető tábornok tájékoztatja, hogy a gép a lezuhanása előtt úgynevezett low approach manővert hajtott végre. Ez földetérés nélküli leszálló manővert jelent. A baleset körülményeiről egyelőre csak annyit tudni, hogy a pilóta már behúzta a futóműveket, s emelkedni kezdett, amikor a gép hirtelen ismét átment süllyedésbe, irányíthatatlanná vált. Így a pilótának nem volt más választása, csak a katapultálás. Életét valószínűleg az mentette meg, hogy a MiG–29-es katapultrendszere a világ egyik legjobb ilyen berendezése. A gép egyébként – az elsődleges számítások szerint – óránkénti 200-260 kilométeres csapódott a földbe – mondja a dandártábornok.
Amíg a miniszter indulni készül, Bocskai István, a tárca szóvivője lapunk érdeklődésére elmondja, hogy a baleset idején több gép is volt a repülőtér légterében. A MiG-29-es a végzetes manőver előtt a kettős légi harcot gyakorolta, a leszálló manővert azonban már csak egyedül hajtotta végre, így a többi gép szerencsére egy másodpercig nem volt veszélyben.
Pető dandártábornok mindehhez hozzáteszi: a baleset után a repülőteret lezárták, így a levegőben tartózkodó három darab Gripen és két L–39-es Albatrosz a tartalék repülőtértként kijelölt szolnoki katonai bázison ért földet, méghozzá minden probléma nélkül.
Miközben Szekeres Imre a kórházba indul, a baleset helyszínére a kecskeméti alakulat néhány katonája érkezik. Feladatuk, hogy éjjel őrizzék a gépet, hiszen a helyszíni szemle csak reggel, világosban folytatódik. Ami azonban biztosnak tűnik: a gép fekete dobozát már most sikerült épen kiemelni a roncsok közül, így talán hamarosan választ kaphatunk arra a kérdésre is, hogy miért is zuhant le a hatalmas vadászgép. A vizsgálatot egyébként már megkezdték a közlekedésbiztonsági szervezet szakemberei.
Este nyolc óra van, mire megindul a forgalom a délután óta lezárt főúton. A katonai repülőtér speciális gépeivel eddigre sikerült megtisztítani az úttestet a kisebb-nagyobb fémdaraboktól. A baleset helyszínének közelében természetesen minden autós lassít, s kíváncsian nézik a kitört fák között fekvő, hatalmas reflektorokkal megvilágított egykori vadászrepülőgépet. Közben a közútkezelő munkatársai is megérkeznek a helyszínre, s egy táblát helyeznek el az út szélén. Ez „egyéb veszélyre" figyelmeztet, s óránkénti negyven kilométeres sebességkorlátozást léptet életbe. S ez valószínűleg így lesz még néhány napig…
Eközben a helyszínen lévő újságírók között futótűzként terjed a hír, hogy Szekeres Imre honvédelmi miniszter meglátogatta a kórházban fekvő pilótát. A tiszt szerencsére jól van, ám az ilyenkor szokásos eljárás miatt megfigyelésre bent tartották.
A szerencsétlenül járt repülőgépet egyébként Peszeki Zoltán őrnagy vezette. A 41 éves főtiszt oktató és berepülő pilóta. Több mint 1600 órát repült eddigi katonai szolgálata alatt, ebből 240-et MiG–29-essel.
További képek:
Fotó: Tóth László