Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ilyen gépekkel repülnek a táborlakók

Szöveg: Szűcs László |  2010. július 9. 11:00

A honvedelem.hu újságírói is többször tapasztalták, hogy az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztálya és a HM Zrínyi Nonprofit Kft. által közösen szervezett Pályára Irányító Repülőtáborok lakói milyen jól érzik magukat az egy hetes turnusok ideje alatt. Cikkünkben most azt mutatjuk meg, milyen gépekkel emelkednek magasba a fiatalok.

Mint ahogy az elmúlt években már megszokottá vált, idén is két típusú repülőgéppel hasíthatják az eget az MH 86. Szolnok Helikopterbázison megrendezett Pályára Irányító Repülőtábor lakói. A fiatal hölgyek és fiúk ZLIN–43 típusú egymotoros kisrepülőgéppel, illetve FALKE típusú motoros vitorlázó repülőgéppel emelkedhetnek a magasba. Természetesen több évtizedes tapasztalattal rendelkező, oktató-pilóták társaságában. A gépek egyébként a szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület tulajdonában vannak.

A 076-os oldalszámú, szürkére festett, négyszemélyes ZLIN-ről érdemes tudni, hogy egykoron a Magyar Néphadsereg kötelékébe tartozott, s a tököli alakulat futárrepülőgépe volt. A sportrepülő egyesület néhány esztendővel ezelőtt vásárolta meg, s a kecskeméti MH Légijármű Javítóüzemben elvégzett nagyjavítás után szállhatott fel ismét. A gép egyébként csehszlovák gyártmány, hat hengeres motorja 210 lóerő teljesítményre képes.

 

A kiképző és túra célokra is használható gépet a pilóták azért szeretik, mert rendkívül jól terhelhető, hidegben és melegben egyaránt megfelelően használható. A hajtómű ereje pedig elegendő arra is, hogy nemcsak betonról, hanem füves sportrepülőterekről is felszállhasson. Az utasok pedig azért kedvelik, mert még a hátsó ülésekről is nagyon jó kilátás nyílik belőle.

Maga a gép 7,75 méter hosszú, szárnyainak fesztávolsága 9,76 méter. Maximális sebessége 235 km/óra, átesési sebessége pedig 103 km/óra. A pilóták leginkább a 160–180 km/óra közötti sebességgel szeretnek repülni a ZLIN–43-assal, mivel ebben a sebességtartományban a legstabilabb.

A Pályára Irányító Repülőtáborok másik géptípusa a FALKE motoros vitorlázó. Általában turnusonként két-két gépet használnak az egyesület pilótái, akik szerint nagyon jól lehet vele repülni. Mivel a gép szerkezetének nagy része vászon borítású fa, esőben sajnos nem lehet vele repülni. A FALKE különlegessége, hogy motoros gépként és vitorlázóként is egyaránt használható. A kétüléses gépet 60 lóerős motor hajtja, hangja alig valamivel erősebb, mint egy kerti fűnyíróé. A szárny különleges kialakítása miatt már alacsony sebességnél is nagy felhajtóerő képződik. A 15,33 méteres szárnyfesztávolságú gép jó vitorlázó paraméterekkel is rendelkezik. A FALKE népszerűségét jelzi, hogy Magyarországon számos ilyen típusú gép van nyilvántartásba véve.

 

Fotó: Archív