Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ismét pihenni kényszerül a USS Port Royal

Szöveg: Háború Művészete / HTKA |  2010. december 13. 20:47

A Ticonderoga-osztályú cirkálók legifjabb, 1994-ben hadrendbe állított tagja, a USS Port Royal (CG 73) ismét szárazdokkba került. Az igen kínos, 2009 februári esettel ellentétben most nem korallzátony miatt megsérült hajótörzs, hanem az egész Ticonderoga-osztályt sújtó probléma, nevezetesen az alumínium felépítményben keletkező repedések miatt.

Az elérhető információk alapján a Port Royal a Csendes-óceán északnyugati régiójában hajózott, mikor a legénység tagjai újabb repedéseket fedeztek fel, köztük a 06-os, azaz a felépítmény egyik legmagasabban található szintjén.

Ezzel kapcsolatban elmondható, hogy ez önmagában nem nagy hír, az összes Ticonderoga esetében jelentkezett már ilyen probléma, amit az időszakos javítások alkalmával rendszeresen kezelnek is. Ugyanakkor a USS Port Royalnak vélhetően sikerült begyűjteni az eddigi legkomolyabb repedéseket, lévén soron kívül javításra küldték, amire állítólag ilyen probléma miatt még nem volt példa az osztály történetében.
„A felépítménynek az egész hajóosztályon megfigyelhető strukturális problémájáról van szó. Ilyen problémákkal szembesülünk az osztály többi hajóján is." – áll a Navy kapcsolódó nyilatkozatában.

A 2009 február elején, a megelőző szárazdokkos felújítás utáni első tesztútra történő kihajózás közben zátonyra futó USS Port Royal a 2009 szeptember végéig húzódó újabb szárazdokkos kezelés után kicsit több mint egy évvel tehát ismét honi kikötője, Pearl Harbor szárazdokkjának vendégszeretetét élvezi.

A 2009-es, elsősorban a megsérült szonárdómot, a propeller-tengelyeket, azok tartószerkezetét és magukat a propellereket érintő javítások a felépítményen is végzett javítgatásokkal együtt mintegy 40 milliójába fájtak a U.S. Navy-nek. A mostani javítások kapcsán a hírek szerint eddig 14 milliót hagytak a BAE Systems-nél. A várhatóan 2011 februárjára elkészülő munkálatok kiterjednek elválasztó falakra és a fedélzetelemekre a gázturbinák légbeömlő nyílásai környékén, az üzemanyagtartályok felső részére, a felépítmény repedéseire és alumínium borítások cseréjére.

A U.S. Navy hajóinak és rendszereinek karbantartásáért felelős NAVSEA (Naval Sea Systems Command) elmondása szerint a probléma gyökere az alkalmazott alumíniumötvözet jelenti. A NAVSEA szerint a dominánsan magnézium ötvözőt tartalmazó 5456-os kódú ötvözet tengeri környezetben bizonyos idő után korróziós repedésekre hajlamos. Az elérhető adatok szerint eddig több mint 3 000 repedést regisztráltak a Ticonderoga-kon.
„Az elmúlt években különböző mértékű repedések keletkeztek mindegyik cirkálón" – nyilatkozta a NAVSEA egyik szóvivője Washingtonban. „A fedélzet az egyik leggyakoribb helye a repedéseknek a napsugárzás és a távozó égéstermékek jelentette fokozott hőterhelés miatt."

A cirkálók tervezett élettartamának biztosítása érdekében nyilvánvalóan megoldást kell találni a problémára – a NAVSE pedig keményen dolgozik továbbra is az ügyön. Számos módszert kiforraltak már, többek közt új hegesztési módokat, melyek közül az egyik reménytelit 2008-2009 folyamán pont a Port Royal kapcsán próbálták ki.