Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kár azért a gyönyörű autóért

Szöveg: Snoj Péter |  2021. november 14. 17:06

Heinrich Kreipe dandártábornok - mint a legtöbb német főtiszt - a szokások rabja volt. Minden nap ugyanabban az időpontban zárta irodáját és ült be gépkocsijába. Minden nap ugyanabban az időpontban ért a szállására. Kivéve azt a napot, amikor automobilja ablakán kopogtatott két brit úr…

Kreipe és a rajtaütés tagjai

Ám mielőtt a történet grand fináléjához érnénk, lássuk a kerettörténetet! Albánia olasz megszállását követően Görögország a szövetségesek oldalán csatlakozott be a második világháborúba 1940 októberében. Fél évvel később már német megszálló csapatok masíroztak Athén utcáin, rövidesen felszámolva minden görög ellenállást, egyben menekülésre kényszerítve az ország vezetését. A Krétán elrejtőző államvezetés azonban a szigeten sem lelt nyugalomra, hiszen hamarosan megkezdődött az azóta legendásnak nevezett Kréta német ejtőernyős inváziója. Mindössze hét nap leforgása alatt felszámolták a sziget védelmét: német és olasz fennhatóság alá került a terület.

A megszállás természetesen magával hozta a helyi ellenállás megalakulását is, amely szinte a kezdetektől fogva segítette a szövetségeseket és csakhamar kapcsolatba is lépett a brit különleges erők parancsnokságával. Egyeztetett szabotázsakciók mellett folyamatos hírszerző tevékenységet is folytattak, sőt, amikor 1943 szeptemberében Olaszország feladta a háborút, még a Krétán állomásozó és saját döntéséből a szövetségesek oldalára álló olasz parancsnokot is kimenekítették, brit kommandósok segítségével.

Angliát már 1942 óta foglalkoztatta a gondolat, hogy a krétai német gócpontot semlegesítsék, és mindig az elsők között szerepelt az éppen regnáló parancsnok elrablása, amely nem csak a megszálló erők irányításában okozott volna zavart, de komoly és megalázó üzenettel is bírt volna Berlin számára. Bár a legtöbb terv hamvába hullt, az olasz tábornok kimenekítésének sikere új löketet adott a briteknek. A szigetország különleges műveleti erőinek kairói bázisán állomásozó Patrick Leigh Fermor őrnagy és társa Stanley Moss százados 1943-ban egy egészen merész tervvel álltak elő annak érdekében, hogy – ahogy akkor fogalmaztak – bemutathassák Kréta német parancsnokának London jellegzetességeit. Ekkoriban a görög sziget parancsnoka a rettegett Friedrich-Wilhelm Müller tábornok volt, aki nem félt alkalmazni a legbrutálisabb megtorló módszereket sem a „rendfenntartás” jegyében. Tömegmészárlásokat rendezett falvakban, bárkit halálra kínoztatott, akiről azt gondolta, hogy információval bírhat az ellenállással kapcsolatban. Nőket, gyerekeket sem félt munkaszolgálatba kényszeríteni.

Leigh Fermor őrnagy e rémhírek miatt is sürgette akciója elfogadását, amelynek kiemelt célja volt a lehető legkevesebb erőszakkal elrabolni a német főtisztet. Bár a hadvezetés széleskörben támogatta a tervet, voltak, akik a bevetést követően esetlegesen bekövetkező német megtorlásokra figyelmeztettek. Az akció azzal a feltétellel kapott zöld utat, hogy a brit kommandósoknak el kell kerülniük a görög ellenállással való együttműködés minden látszatát a németek előtt.

A rajtaütés tagjai

Az előkészületek 1943 szeptemberében kezdődtek: Leigh Fermor őrnagy és Moss százados felállították a bevetésre kijelölt csoportot, de a szervezésben jelentős késések adódtak, így csak 1944 januárjában szállhatott fel az a bombázógép, amelynek fedélzetéről ejtőernyővel érkezett volna meg Krétára a különleges csoport. A célterület felett azonban rendkívül kedvezőtlen időjárási körülmények fogadták a nyitott bombaraktér ajtaja felett várakozókat. Végül egyedül a parancsnok vetette ki magát a felhős éjszakába, a többieket visszarendelve Kairóba. Leigh Fremor ugyanis nem akart egy percet sem késlekedni tovább, ezért úgy döntött, hogy a következő raj bejutási kísérletéig legalább ő megkezdi a felderítőmunkát a szigeten.

A csoportra várakozó helyi ellenállóktól kapta az információt, hogy Müllert időközben áthelyezték, az új parancsnok Heidrich Kreipe lett. Mindez semmit sem változtatott a terven, az akció továbbra is folyamatban volt. Leigh Fremornak ez kapóra is jött: a raj megérkezéséig időt nyert, hiszen ki kellett ismernie új ellenfelét és szokásait, a rajtaütés megtervezése érdekében. Mindez idő alatt a csoport ejtőernyős ugrása további hét alkalommal hiúsult meg, így végül a kommandósok – két hónappal később – motorcsónakok fedélzetén érkeztek meg Krétára.

Bár mindvégig együttműködtek a görög ellenállással, a rizikós műveletek végrehajtásakor az őrnagy minduntalan ragaszkodott ahhoz, hogy azt vagy ő, vagy helyettese teljesítse. Így öltött görög pásztor gúnyát maga Leigh Fremor is, aki nyája élén közel juthatott a német parancsnoki villához, megfigyelve annak védelmét. Ez olyannyira megerősítettnek bizonyult, hogy az őrnagy felismerte: Kreipe-t csak az irodája és szállása közötti nyolc kilométeres útvonal mentén, menet közben lehet meglepni. Innentől kezdve a brit pásztor többször is végig vezette nyáját az úton, figyelve minden kanyart, emelkedőt és azok közvetlen környezetét. Döntése végül egy „T” elágazásra esett, ahol a gépkocsik kénytelenek szinte állóhelyzetbe lelassítani. Főút lévén azonban nagyon erős forgalom közlekedett itt, ez eldöntötte tehát, hogy Kreipe tábornokot az éjjeli hazaútján kell meglepni.

A rajtaütés helyszíne térképvázlaton

Leigh Fremor és Moss magukra öltötték az ellenállástól kapott német egyenruhákat, s már minden készen állt a rajtaütésre, amikor a görög kommunista ellenállás vezetője fenyegető levélben hívta fel a britek figyelmét arra, hogyha nem kotródnak el azonnal, leleplezik őket a németek előtt. Bár a pontos tartalma nem ismeretes, de azt tudni, hogy az őrnagy olyan válaszlevelet fogalmazott meg, amely biztosította az akció zökkenőmentes folytatását. A rajtaütés mégis elmaradt, mert az elkövetkező napokban Kreipe egész egyszerűen nem hagyta el rezidenciáját. Április 27-re virradó éjjelen jött a jelzés, hogy a tábornok végre autóba szállt, a bevetés elkezdődött. Leigh Fermor és Moss az út szélén rejtőzve várakozott, figyelve, hogy mikor tűnik fel a parancsnoki gépkocsi.

A megfigyelőpontokon tartózkodó ellenállók fél tízkor lámpavillogtatással jelezték, hogy Kreipe automobilja kíséret nélkül közeleg. A két brit tiszt előugrott, Moss egy rendész pálcával és hangos „Halt!” kiáltással jelzett a sofőrnek. Leigh Fremor tökéletes némettel kérte Kreipe okmányait, ám mire a tábornok a zsebéhez nyúlt, mindketten bepattantak mellé a gépkocsiba, közre fogva a katonai vezetőt. Az őrnagy Kreipe mellkasára szegezte pisztolyát, Moss a sofőrt tartotta sakkban. „Tábornok úr, brit tisztek vagyunk, ön mostantól a hadifoglyunk” – szólt Leigh Fremor tömör tájékoztatása, majd a gépkocsi motorja újra felmorgott és tovább gurult. Huszonkét ellenőrzőpont mellett viharzott el a Moss vezette autó, amely bár furcsa volt, senki nem mert a tábornoki gépjármű után eredni.

A parthoz érve, magára hagyták az autót és gyalog folytatták a menekülést. Leigh Fremor azonban még a vezetőülésen hagyott egy kézzel írt üzenetet, amely így szólt:

„Uraim, Az önök parancsnoka, Kreipe tábornok pillanatokkal ezelőtt egy általunk vezetett BRIT fogságba esett. Mire ezt önök olvassák, ő is és mi is úton vagyunk Kairóba. Szeretnénk a leghatározottabban aláhúzni, hogy a műveletet a krétai emberek és a krétai ellenállók segítsége nélkül hajtottuk végre, az egyedüli segítőink a görög hadsereg hivatásos katonái voltak, akik a Közel-Keletről érkeztek velünk. Tábornokuk, tiszteletre méltó hadifoglyunk, rangjához méltó módon vigyázunk majd rá. Bármiféle retorzió a helyi lakosság irányába szükségtelen és igazságtalan. Hamarosan találkozunk!

Ui.: Rettenetesen sajnáljuk, hogy hátra kellett hagynunk ezt a gyönyörű autót.

Kreipe automobilja

Két külön csoportban folytatták az utat, az akciócsoport tagjai Kreipe tábornokkal napokig a hegyekben húzták meg magukat. Itt érte a hír őket, hogy a görög ellenállók végül lelőtték a német sofőrt, mert véleményük szerint nem bírta az általuk diktált iramot. Pattanásig feszült napok következtek. Az előre megbeszélt menekülési pontot elárasztották a németek, a csoportot pedig mintegy 30 ezer katona kereste a szigeten. Leigh Fremor és Moss egy rejtekhelyen hagyva a többieket, elindultak egy térképen jelzett rádióállomás irányába, hogy ott felvehessék a kapcsolatot a kimenekítő csapattal. Az evakuáció új időpontja május 9-e lett. A találkozópont felé haladva többször kellett kitérőket tenniük, hogy elkerüljék a német csapatokat, majd egy kisfaluba érve kapták futár útján a hírt, miszerint a találkozó időpontja május 14-re módosult. Számtalan megpróbáltatás után végül éjjel tízkor, a jelölt napon megjelent a brit motorcsónak, amely egészen Egyiptomig szállította a csoport tagjait és különleges „vendégét”.

A sikeres akcióért a résztvevőket kitüntették, Kreipe tábornokot kihallgatták, majd Kanadába szállították, ahol egészen 1947-ig fogságban tartották. Érdekesség, hogy kihallgatói egyenesen náciellenesnek jellemezték, s bár együttműködő volt, igen kevés érdemleges információval bírt.

A rajtaütés tagjai 2

A bevetés nem csak segített meggyengíteni a krétai német csapatokat, de fontos morális üzenettel is bírt, amelyet aztán a britek rádióban, újságokban, de még a németeknek bombázókból kiszórt szórólapokon is hirdettek.

A történethez azonban az is hozzátartozik, hogy Kreipe helyét a rettegett Müller tábornok vette át ismételten, akinek eltökélt szándéka volt megbüntetni a görögöket az akcióért. Kétezer német katona vett részt abban a Kedros városát célzó vérengzésben, amelynek ötven civil halottja volt. Kilencszáz házat a földdel tettek egyenlővé, 3 500 lakost pedig internáltak. Az elkövetkező napokban további települések is megismerhették a parancsnok bosszúját.