Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Katonai cserekereskedelem

Szöveg: Háború Művészete |  2009. január 29. 8:39

Az utóbbi években Kína jelentősen növelte Afrika különböző országaiba irányuló fegyverexportját. A kínai fegyverek egyre vonzóbbak és hozzáférhetőbbek a régió országainak és nem csak azok ára miatt, hanem azért is mert Peking barter (csere) üzleteket is hajlandó kötni.

Pénz helyett olajat, ásványi erőforrásokat, valamint a partnerországok halászati kvótáit is elfogadja „fizetőeszközként".

Zambia többek között rézbányáit használta fel, hogy kínai fegyvereket tudjon beszerezni. Kenyával halászati kvótákról tárgyaltak az esetleges haditechnikai eszközökért cserébe.

A zimbabwei légierő delegációja egy századnyi FC-1 típusú harci repülőgépet kíván vásárolni az ázsiai országtól. A légierő állományában már megtalálhatóak a kínai gyártmányú K-8 típusú kiképző- és a J-7 típusú vadászrepülőgépek.

Tavaly augusztusban a légierő elvesztette egy K-8 típusú repülőgépét, mint azt a delegáció vezetője elmondta, pilótahiba miatt.

Köztudott, hogy Zimbabwe súlyos pénzügyi gondokkal küzd, aminek következményeként – egyes dél-afrikai hírforrások szerint – esetleg cinkkel és alumíniummal fizethet a katonai repülőgépekért.

Szintén, mint potenciális vásárlójelöltet emlegetik a térségben Angolát. Az angolai légierő állományban megtalálható a Szu-27 típus, ugyanakkor az afrikai ország további kiképző, és harci repülőgépek beszerzését fontolgatja. Az utóbbi években több kínai vállalat szerzett érdekeltséget angolai bányák fejlesztésében, így Kína lett az angolai nyersolaj egyik legnagyobb importőre.

Afrikában a legnagyobb népszerűségnek a kínai repülőgépek – K-8, J-7 és Y-12 – számítanak, amelyek mindazon túl, hogy olcsóbbak a hasonló harcászati-technikai adatokkal rendelkező, más országokból származó repülőgépeknél, de üzemeltetésük is egyszerűbb.

Mindemellett Kína úgy gondolja, hogy azon afrikai országok, amelyek állományában már rendszeresítésre kerültek a J-7vagy K-8 típusú repülőgépek valószínűleg, mint lehetséges vásárlók jelentkeznek az FC-1 típusú vadászrepülőgépe esetében, amelyek gyártása 2007-ben kezdődött.

A kontinens fegyverimportőrei körében növekvő népszerűségnek örvend a kínai 155 mm-es tarack, amelyeket már több észak-afrikai országnak – Algéria, Szudán, Egyiptom – szállítottak is.

Több afrikai ország vásárolt mindezeken túl kínai páncélozott harcjárműveket.

Mindig is köztudott volt, hogy az afrikai államok gazdasága nem képvisel „világszínvonalat". így ezen országok számára – több más termék beszerzése mellett – a fegyverkezés is gondot okozott. Most azonban úgy tűnik a „gyökerekhez való visszatéréssel" – a cserekereskedelemmel – Kína nyereségre tehet szert, az afrikai országok hozzájutnak a számunkra fontosnak tartott haditechnikai eszközökhöz – így mindkét fél elégedett lehet az üzlettel.