Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Komplex Humvee-modernizáció

Szöveg: Háború Művészete / HTKA |  2011. február 23. 20:06

Az minden, a szárazföldi járművek területén kutakodó, és a 21. század első évtizedének háborúit csak egy picit is tanulmányozó ember számára világos, hogy az Egyesült Államok fegyveres erőinél szolgálatban álló, közel 160 000 darab HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle – Nagy Mozgékonyságú Többcélú Kerekes Gépjármű) felett eljárt az idő. Irak és Afganisztán is rámutattak arra, hogy a típus nem megfelelően védett, további páncélzat felhelyezésére pedig a megnövekedett tömeg és az ebből fakadó teljesítmény-csökkenés miatt nincs lehetőség.

A probléma megoldására számtalan kisebb-nagyobb cég dolgozott ki modernizációs programokat a Humvee számára. Ezek többsége különféle védelmi eszközök beépítésében látta a jövőt, ám később kiderült, hogy ez nem elég, mivel alapvető módosításokra lenne szükség a kellő biztosítottság eléréséhez. A problémát elsősorban az IED-k, vagyis a házi készítésű, elsősorban utak mellé telepített robbanóeszközök jelentették és jelentik, melyek működése során az energia nagy része alulról éri a járműveket. Ez ellen a HMMWV lapos alváza nem véd, a felépítmény többi részén elhelyezett páncéllemezek pedig ilyen esetekben szintén nem veszik ki a részüket a védelemből.

1595914541
Mint ismeretes, ez a problémakör szülte a mára már széles körben elterjedt MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) járműveket, amik már V alakú alvázzal és egyéb energiaelterelő elemekkel vannak felszerelve, a belső térben pedig további extrák (például energiaelnyelő ülések) gondoskodnak a katonák védelméről. Ezen járművek be is váltották a hozzájuk fűzött reményeket, így az Egyesült Államok hasonló kialakítású típusokban látja a jövőt. Azonban a Humvee túl nagy példányszámban szolgál ahhoz, hogy viszonylag gyorsan eltűnhessen, valamint maga a procedúra is túl sokba kerülne. Nos, a Textron Marine & Land Systems, összefogva a Granite Tactical Vehicles vállalattal, kapott az alkalmon, és kidolgozott egy minden eddiginél jobb HMMWV-modifikációt a helyzet orvoslására.

A Survivable Combat Tactical Vehicle (SCTV – magyarul nagyjából annyit tesz, mint Fokozott Túlélőképességű Taktikai Harcjármű) a fentebb ecsetelt problémakörök mindegyikéra megoldást kínál. Tervezésénél arra törekedtek, hogy zökkenőmentesen integrálható legyen bármelyik HMMWV változatra. Komplex, ám modulszerű kialakításának fogva egyszerűen kezelhető rendszerről van szó, mely megnövekedett túlélőképességet és mobilitást biztosít amellett, hogy a jármű teljesítménye nem változik – sőt, talán még nő is. A fejlesztőgárda sok kipróbált elemet vett át az MRAP járművektől, többek között a küzdőtér védelmét is onnan átemelt technikákkal oldották meg.

Természetesen a gyártók nem a levegőbe beszélnek, mikor az SCTV előnyeit ecsetelik: a módosított Humvee átment mind a tengerészgyalogság kiértékelő tesztjén, mind egy független vizsgálaton, melyeken a túlélőképességet és a mobilitást értékelték. Az eredmény megerősítette a tervezők elképzeléseit, ugyanis az SCTV megfelel egy első kategóriás MRAP védelmi szintjének. Miközben mindeddig páratlan védelmet ad a bent ülőknek, jobb teljesítménnyel és mozgékonysággal szolgál, mint az eddig HMMWV – modernizációk bármelyike.

„Az SCTV több, mint egy korszerűsített HMMWV – egész egyszerűen forradalmasítja a Humvee-t!" – fogalmazta meg a koncepció lényegét Chris Berman, a Granite Tactical Vehicles elnöke.