Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A Stratégiai Légiszállítási Képesség támogatta a kimenekítési műveletet

Szöveg: honvedelem.hu / sacprogram.org |  2017. szeptember 21. 9:47

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.

https://www.sacprogram.org/en/Pages/Strategic-Airlift-Capability-Supported-Evacuation-Operation.aspx
1596039005

Szeptember 11-én a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability, SAC) állománya első közvetlen küldetését repülte a Karibi-térségben levő Szent-Márton szigetre, ahol a múlt héten az Irma hurrikán komoly károkat okozott. Körülbelül 41 tonna segélyszállítmányt juttatott el a hollandiai Eindhovenből a szigetre, ahol 160 utast vett fel.

A hajózóállomány arra számított, hogy meglehetősen kaotikus helyzet fogadja majd őket a repülőtéren és a környező légtérben, de a körülményekhez képest minden nyugodtan és simán zajlott, az ideiglenes légiforgalmi irányítók munkájától kezdve egészen a rámpán dolgozó személyzet tevékenységéig.

A 160 utast a Curacaóba történő kimenekítésük idejére a SAC C–17-esének padlójára ültették, ahol a padlóberakodásnak nevezett eljárással rögzítették őket. Az eljárás során az ülések biztonsági övei helyett a rakományrögzítő hevedereket alkalmazták az utasok rögzítésére. A hevederekből egy nagy biztonsági övet alakítottak ki, amely alá az utasok bedugták a lábukat. Ez volt a legelső olyan személyevakuálás, amelyet a SAC C–17-ese ezzel a módszerrel hajtott végre.

A hajózószemélyzet szerint az utasok nagyon hálásak voltak a kimenekítésért. Sokan közülük fedél nélkül töltötték az utóbbi napokat, miközben a repülőtér közelében a hőségben várakoztak. „Még további több száz, sőt lehet, hogy ezer ember maradt hátra, és azt kívánom, bárcsak többet vihettem volna el innen" – nyilatkozta a SAC C–17-esének gépparancsnoka.

1596039006
* * *

Információk a Stratégiai Légiszállítási Képességről

A 2008-ban létrehozott Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) egy független nemzetközi program, amely három Boeing C-17 Globemaster III nagy hatótávolságú szállítógép birtokában katonai légi szállítási kapacitást tesz elérhetővé 12 partnerországa számára.
A SAC bázisa az MH Pápa Bázisrepülőtér.

A SAC-programban részt vevő államok a NATO-tag (és a programnak otthont adó) Magyarország, Bulgária, Észtország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia és az Egyesült Államok, valamint a NATO Békepartnerség-tag Finnország és Svédország. Valamennyi tagállam a SAC C-17-esek elérhető repülési óraszáma adott részével rendelkezik, amelyet saját honvédelmi céljaira, a NATO, az EU vagy az ENSZ felé vállalt kötelezettségei, illetve humanitárius küldetések teljesítése érdekében használhat fel.

A SAC két részből áll: katonai végrehajtó egysége a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW), a NATO Légiszállítást Kezelő (NAM) Programiroda pedig a NATO Támogató és Beszerzési Ügynökség (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) szerves részeként a SAC C-17A fegyverrendszerrel kapcsolatos beszerzésekért és fenntartásért felelős szerv.

Fotó: Nehéz Légiszállító Ezred (HAW)

Fordította: Eszes Boldizsár

Címkékrepülőtér