Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Lengyelországban új bizottságot hoztak létre a szmolenszki légi katasztrófa vizsgálatára

Szöveg: honvedelem.hu / MTI |  2016. február 7. 12:03

Lengyelországban új kormánybizottságot hoztak létre a Tu-154-es lengyel kormánygép Szmolenszk mellett, 2010. április 10-én bekövetkezett katasztrófájának vizsgálatára.

A katyni tömeggyilkosság 70. évfordulóján rendezett helyszíni megemlékezésre utazó küldöttségben volt Lech Kaczynski akkori lengyel elnök és felesége és további 94 személy, köztük számos magas rangú politikai, katonai, gazdasági, egyházi vezető. A szerencsétlenséget senki sem élte túl. Ezt tartják a második világháború utáni lengyel történelem legnagyobb katasztrófájának.

Az új bizottságot Antoni Macierewicz nemzetvédelmi miniszter rendelete alapján alapították meg, feladata a katasztrófa eddig feltárt okainak felülvizsgálata. A bizottságban több tucat lengyel és külföldi szakértő kapott helyet, vezetője Waclaw Berczynski.

Beata Szydlo lengyel kormányfő a bizottság létrehozásáról február 4-én, csütörtökön nyilatkozva hangsúlyozta: a katasztrófa óta eltelt hosszú idő ellenére „még mindig nem ismerjük a valóságot", ezért elvárja, hogy az újabb vizsgálatot „alaposan, tényekre támaszkodva" folytassák le.
Macierewicz a határozat aláírását követő sajtóértekezleten elmondta: a testület újból átvizsgálja a baleset történéseit, és szemügyre veszi az eddig nem vizsgált szálakat, köztük a repülőgépnek a katasztrófát megelőző oroszországi szervizelését, valamint „a lengyelországi vizsgálat akadályozásának körülményeit" is.

Elmondása szerint az eddigi vizsgálatok alapvető tényeket és információkat hallgattak el, amelyek lényegesen módosítják az események megítélését. Azt állította, hogy egyebek között 400, a vezérkarnak továbbított jelentést semmisítettek meg. Reményét fejezte ki, hogy az új vizsgálat lehetővé teszi az igazság felderítését és a felelősök megtalálását.

A katasztrófa okait illetően az orosz és a lengyel vizsgálóhatóságok eltérő részeredményekre jutottak.
A fő vizsgálatot az Oroszországi Föderáció Államközi Légügyi Bizottsága (MAK) végezte. Ennek 2011 januárjában közzétett, a katasztrófa okait összegző zárójelentése a lengyel pilótákra hárította a teljes felelősséget.
A lengyel hatóságok a gép roncsához csak ideiglenesen, a feketedobozok anyagához pedig másolatban tudtak hozzáférni. Lengyelországban a Jerzy Miller volt belügyminiszter vezette bizottság végzett saját nyomozást. Ennek 2011 augusztusában nyilvánosságra hozott jelentése szerint a repülőgép parancsnoka a minimális leszállási magasság alá vitte a gépet, nem alkalmazkodva az időjárási helyzethez. A gép ennek következtében nyírfának ütközött és lezuhant. A Miller-jelentés az orosz légiirányítók hibáira is rámutatott.

A katasztrófa körülményeit a lengyel kormánybizottságon kívül 2010 nyarától egy lengyel parlamenti bizottság is vizsgálta. A máig működő testület élén kezdettől fogva – az akkor ellenzéki, ma kormányzó Jog és Igazságosság párt képviselőjeként – éppen a jelenlegi nemzetvédelmi miniszter, Antoni Macierewicz állt. A bizottság 2015 áprilisában közzétett jelentése szerint a katasztrófa valószínű oka robbanások sorozata lehetett.
A bűnügyi vizsgálat mindkét országban jelenleg is folyik, ezeket az orosz szövetségi nyomozó bizottság és a lengyel katonai ügyészség folytatja. A katonai ügyészség tavaly márciusban azt a gyanút fogalmazta meg, hogy a katasztrófához az orosz légiirányítók is hozzájárultak. Lengyel sajtóértesülések szerint Oroszország csütörtökön közölte: nem teszi lehetővé a légiirányítók kihallgatását.