Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Lehullt a lepel az orosz tengeralattjáró-flottáról

Szöveg: Háború Művészete |  2009. március 25. 11:12

Az orosz haditengerészet napokban tett bejelentése szerint az országnak jelenleg 60 darab nukleáris meghajtású, illetve dízel-elektromos tengeralattjárója van üzemben. Számokban kifejezve, 10 darab nukleáris meghajtású stratégiai csapásmérő, 30 darab nukleáris meghajtású támadó, továbbá számos kisebb dízel-elektromos és egyéb speciális célokra kifejlesztett tengeralattjáró alkotja a flottát.

A csapásmérő erők gerincét a Delta-IV és Delta-III osztályok képezik.

A bejelentés arra is kitért, hogy a világ legnagyobb Tájfun-osztályú tengeralattjárói szintén üzemben maradnak az orosz haditengerészetnél.A modernizált Dimitrij Donszkojt főként az új Bulava rakéta tesztelésére hasznosítják. A jelek szerint, a jelenleg Szeverodvinszkben állomásozó Arkhangelszk és a Seversztal tengeralattjárókra is korszerűsítés vár, hogy alkalmassá váljanak új generációs rakéták szállítására. Mint arról már lapunk is beszámolt, Oroszország megkezdte az első, új Borej-osztályú nukleáris meghajtású, stratégiai csapásmérő tengeralattjáró átvételi próbáit. Az új osztály további két darabja is már gyártás alatt áll, melyek előreláthatólag 2009-ben, illetve 2011-ben készülnek el. 2015-ig összesen 8 darab Borej-osztályú tengeralattjáró megépítését tervezi Oroszország.

 

A nukleáris meghajtású támadó tengeralattjáró flottát az Oscar II- és az Akula-osztály képviseli, melyek 24 darab SS-N-19 Shipwreck nagy hatótávolságú, hajó elleni cirkálórakétákkal vannak felszerelve. A negyedik generációs Graney-osztályú nukleáris meghajtású támadó tengeralattjárók első példányát 2010 és 2011 között kapja meg az orosz haditengerészet. A nukleáris robbanófejjel ellátott, nagy hatótávolságú cirkálórakétái révén hatékony ellenszere lehet az ellenséges tengeralattjáróknak, illetve a hadihajóknak is.

A dízel-elektromos tengeralattjárókat a Kilo-osztály képviseli, ugyanakkor ezeket folyamatosan kívánják majd felváltani a Project 667 Lada-osztállyal. Ez utóbbi számos újítással büszkélkedhet, hiszen a hajótest megújult külső borításának köszönhetően korszerűbbé vált a tengeralattjáró lopakodó technológiája. A Lada-osztály fegyverzete is figyelemre méltó, hiszen modern hajó-, illetve tengeralattjáró elleni rakétákkal szerelték fel (például a Club-S cirkálórakéta). A szóban forgó osztály első képviselője a St. Petersburg lesz, amit a sikeres teszteléseket követően akár már 2009-ben üzembe helyezhetnek. A Lada-osztály második tengeralattjárója a Kronshtadt nevet viseli, az oroszok tervei szerint még idán vízre bocsátják, a Szevasztopol elnevezésű harmadik példányt pedig 2010-ben.

 

Az orosz haditengerészeti bejelentés néhány speciális funkciójú tengeralattjárót is említ. Ezeket főként új technológiák és fegyverek tesztelésére alkalmazzák. Korábbi források a nukleáris reaktorral is ellátott Project 20120 B-90 Sarov dízel-elektromos tengeralattjáró létezéséről is beszámoltak. 2007-ben bocsátották vízre, és az is felmerült lehetőségként, hogy az orosz Északi Flotta alkalmazná kémkedésre az északi vizeken.