Levegőben a hajófedélzeti Tejas
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2012. május 3. 10:28Az indiai fejlesztésű Tejas repülőgép hajófedélzeti változata április 27-én végrehajtotta első repülését. A kétüléses repülőgép összesen mintegy 20 percet töltött a levegőben.
A vadászrepülőgép tesztrepülése során a futók végig nyitott állapotban voltak. Az indiai Repülés Fejlesztési Ügynökség (ADA), amely a Tejas fejlesztésével foglalkozik úgy nyilatkozott, hogy a futókat biztonsági okokból nem húzták be a repülés során.
Az indiai haditechnikai légi eszközök alkalmassági vizsgálatát végző központ (CEMILAC) márciusban megtagadta a Tejas hajófedélzeti változatának a tanúsítvány megadását, mivel a repülőgép nem volt készen az első repülésre. Információk szerint gondok voltak a futóműszárakkal, a repülőgép irányítórendszerével, valamint leszállás után a fékek túlmelegedtek. Ezen kívül előfordultak meghibásodások az üzemanyag-rendszerrel, az olajszűrőkkel és szoftverprobléma is előfordult. Az, hogy ezeket a problémákat kiküszöbölték vagy sem, nem ismeretes.
Az elsődleges tervek szerint a Tejas hajófedélzeti változatának első repülését már 2010-ben végre kellett volna hajtani, azonban ezt az időpontot folyamatosan későbbre és későbbre halasztották.
Az első repülést végrehajtó hajófedélzeti Tejas – NP-1 – a légierő számára fejlesztett vadászrepülőgép alapjain készült.
A második prototípus – NP-2 – a tervek szerint együléses lesz, azonban a kabintető valószínűleg nagyobb lesz az eddigieknél. Ezen kívül változások várhatóak a szárny- és a futók kialakításában, valamint a leszállórendszerben a hajófedélzeten történő leszállások érdekében.
Az első nyolc hajófedélzeti Tejas a General Electric F404 típusú hajtóművét kapja, míg a további gépek már az erősebb F414 hajtóműveket fogják megkapni.
Indiai szakértők 1984 óta dolgoznak a Tejas fejlesztésén, míg a hajófedélzeti változat munkálatai 2000-ben kezdődtek.