Magyar világrekord Kanadában
Szöveg: Trautmann Balázs | 2012. január 15. 8:14A Magyar Légierő ifjú pilótáinak kiképzését Kanadában, a NATO Flying Training in Canada (ismertebb nevén az NFTC) keretein belül végzik számos nemzet oktatópilótái. Közöttük dolgozik Mári János alezredes is. A Kanadai Légierő Moose Jaw repülőterén szolgáló magyar oktató – egyben a kint tanuló magyar pilóták parancsnoka – 2011. október huszadikán érte el a turboprop Raytheon Harvard II kétüléses oktató repülőgépen a 3000 repült órát. Az erről szóló oklevelet a napokban vehette át a magyar alezredes.
Az NFTC program második fázisa 71 repülési feladatot tartalmaz 97 órás keretben a Harvard II-esen. E turbólégcsavaros repülőgép kezelése és repülési jellemzői igen hasonlóak a sugárhajtóműves vadászgépekéhez. Felszereltsége, berendezései is korszerűek, ezért a leghatékonyabb gyakorló repülőgépek sorába tartozik. Az átfogó földi előkészítés, a számítógépes támogatású kiképző rendszerek kiterjedt használata és a repülés jellemzőit valósághűen visszaadó szimulátorok biztosítják a gyakorlati repülési idő leghatékonyabb felhasználását.
A II/B fázis tematikája 28 vadászrepülő típusú feladatot tartalmaz 47 repülési óra keretében. A növendékek e fázisban megtanulják előrejelezni a repülőgép viselkedését, mint például a „túlhúzott" gép átesését vagy az átesés előtti „remegést", valamint az agresszív harci manőverezés alapjait. A határértékeken végrehajtott leborítások és félbukfencek alapelemei a kiképzés e meghatározó szakaszának. A zárt kötelékben történő repülés végrehajtását 60 fokos bedöntésig és 2 g túlterhelésig értékelik, azonban gyakorlás céljából a bedöntést 90 fokig, a túlterhelést pedig 3 g értékig növelik.
Összetett repülési feladatokat is tartalmaz a II/B fázis. A növendékek kreativitása fejlődik azáltal, hogy különböző repülési ágakban szerzett tapasztalataikat kell összekapcsolniuk a feladat sikeres végrehajtása érdekében. Egy tipikus összetett feladat tartalmazhat például nagy magasságú műszeres átrepülést a kiképzési légtérbe: az oktató ezután választhat egy adott eljárás szerint süllyedést, áttérést látva repülési szabályokra, útvonaltöréspont vizuális azonosítását, majd innen földközeli repülési feladat végrehajtását…
A hazatérés a saját repülőtérre történhet műszeres vagy vizuális repülési szabályok szerint a növendék kiképzettsége, illetve a kiképzési igények alapján.