A szolnoki RepTár repülőmúzeumban mutatták be azokat a különleges relikviákat, amelyeket egy, a Balatonba zuhant második világháborús vadászrepülőgép maradványai közül emeltek a felszínre. A július 13-án tartott sajtótájékoztatón elárulták a még vízfelszín alatt nyugvó roncsok további sorsát is.
Amint az a Messzer a Balatonban elnevezésű projekt bemutatóján is elhangzott, az elmúlt két évtizedben számos híresztelés ütötte fel a fejét arról, miszerint a magyar tenger mélyén világháborús repülőgépek roncsai hevernek. Mindezidáig egy állítás sem bizonyult valósnak. Most azonban már kézzel fogható bizonyítékok is rendelkezésre állnak arról, hogy a Balaton vize valóban rejt különleges relikviákat. A projekt főszereplőjének, egy Messerschmitt 109 típusú vadászgépnek ugyanis már ki is emelték egy légcsavartollát, a légcsavarkúpját, a motorburkolat darabját és további alkatrészeket.
A nem mindennapi kutatás eddigi eredményeiről tartott sajtótájékoztatón - amelyen Kovács Ákos, a RepTár Szolnok Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója köszöntötte a jelenlévőket – elhangzott: a projektben az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis katonái vettek részt. Dr. Koller József dandártábornok, a bázis parancsnoka hangsúlyozta, hogy a szolnoki alakulat számára mindig is fontos volt a hagyományok ápolása. Köszönetet mondott az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandárnak a magas színvonalú, közös szakmai munkáért. A kutatás fontosságát méltatva elmondta: „a repülőgéproncsok mindig emberi sorsokat is rejtenek.”
A „Messzer a Balatonban” projekt kapcsán elhangzott: Virágos-Kis Sándor őrnagy, az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár merülésvezetője és Magó Károly zászlós, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis hadtörténésze 2020 szeptemberében zajlott Jackal Cave 2020 különleges műveleti gyakorlatot megelőzően egyeztettek annak lehetőségéről, hogy a levéltári adatok és szemtanúk elmondása alapján behatárolt területet miként tudná a magyar különleges műveleti búvárcsoport - a kiképzési feladatok végrehajtási mellett - felderíteni.
Végül, a kiképzési tervbe beillesztett feladat végrehajtására négy nap állt a merülők rendelkezésére, amely során nem csak megtalálták a 4 méter mélyen, 70 centiméter vastag iszapréteg alatt fekvő gép roncsát, de több alkatrészt is sikerült a felszínre hozniuk. A megtalált darabok első vizsgálatai után feltételezhető, hogy magyarországi összeállítású és egyes tipikus jelölések festékmaradványai miatt valószínűsíthetően magyar hajózó által repült vadászrepülőgépet találtak. Magó Károly zászlós azt is elmondta, hogy az Me-109-es minden bizonnyal légiharc közben csapódott a Balatonba, nagy valószínűséggel több darabra hullva érte el a tó fenekét.
Virágos-Kis Sándor őrnagy hozzátette, hogy a víz alatti felderítést és kutatást nagyban segítették a közelmúltban beszerzett búváreszközök és berendezések, mint például az a szivattyú, amelyet a roncsra rakódott iszap eltávolításakor is használtak.
A merüléseken résztvevő Vári Sándor őrmester elmondásából kiderült, végig fokozott figyelemmel kellett tevékenykedniük a gép rozsdás, éles roncsa és a kilógó kábelek, vezetékek között. Hozzátette: a merülő csapat minden tagja számára örök élmény marad a Messzer megtalálása.
A tavaly szeptemberi merüléseket a közeljövőben további kutatások követik, kiegészítve szonáros és detektoros felmérésekkel. A projekt célja - a RepTárban történő kiállítás érdekében - a teljes kiemelés és vizsgálat.
Galéria