Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

NATO: katonai szervezet és felépítés

Szöveg: Vastagh László |  2010. november 22. 12:46

A NATO katonai szervezete és felépítése magába foglalja mindazon katonai testületeket és szervezeteket, amelyek a politikai döntések katonai vonatkozású végrehajtásában részt vesznek.

A szövetség katonai szervezetének legfontosabb elemei: a Katonai Bizottság (tagjai a NATO-tagországok vezérkari főnökei), végrehajtó szerve a Nemzetközi Katonai Törzs (felelős a katonai kérdéseket érintő politikai tervek, értékelések és ajánlások kidolgozásáért), valamint a stratégiai parancsnokságok, a NATO Szövetséges Műveleti Parancsnokság (ACO); a NATO Szövetséges Átalakítási Parancsnokság (ACT), illetve a Szövetséges Fegyveres Erők Európai Legfelsőbb Parancsnoksága (SACEUR) és a Szövetséges Átalakítási Parancsnokság (SACT).

Az integrált fegyveres erő szervezeti keretet biztosít a tagállamok területének védelmére a biztonságuk és stabilitásuk ellen irányuló fenyegetésekkel szemben, összhangban az Észak-atlanti Szerződés 5. cikkelyének előírásaival. Az integrált katonai struktúrán belül a szövetség fenntartja a szükséges

1595910341
katonai képességet, amely biztosítja a NATO feladatok széles körének végrehajtását. 

Működési mechanizmus

A Katonai Bizottság, más politikai döntéshozó testületekhez hasonlóan, rendszeresen tart magas szintű értekezleteket a vezérkari főnökök részvételével (Izland politikai tisztségviselővel képviselteti magát). A NATO-n belül ez a bizottság a legmagasabb szintű katonai fórum, amely a tanács, a védelmi tervező bizottság és a nukleáris tervező csoport politikai felügyelete alatt működik. A Katonai Bizottság mindennapos tevékenységében vezérkari főnökeik megbízásából és annak nevében a tagországok katonai képviselői vesznek részt.

A stratégiai parancsnokok (ACO, ACT) felelősek a Katonai Bizottságnak a parancsnokságuk területén belül, a szövetségi hatáskörbe tartozó katonai ügyek átfogó irányításáért és vezetéséért. Egyidejűleg, tanácsaikkal segítik a Katonai Bizottságot. Mindkét parancsnokság tábornokkal képviselteti magát a NATO-központban, akik a központon belül szoros kapcsolatot tartanak fenn mind a politikai, mind a katonai hivatalokkal,

1595910341
egyúttal biztosítják, hogy az információáramlás és a kommunikáció mindkét irányban hatékonyan működjön. A stratégiai parancsnokok képviselői részt vesznek a Katonai Bizottság ülésein és parancsnokságaik ügyeit illetően, tanácsaikkal segítik a bizottság munkáját.

A NATO új katonai parancsnoksági struktúrájának kialakítását több tényező befolyásolta, közülük a legjelentősebbek: a szövetségen belüli európai biztonsági és védelmi identitás kialakulása; az egyesített összhaderőnemi alkalmi harci kötelékkel kapcsolatos elgondolás megvalósítása; a szövetség fegyveres erőinek csökkentése és átszervezése, amely a hidegháború végét követően a biztonsági környezetben bekövetkezett változások eredményeként vált lehetővé; a szövetség részéről felvállalt új feladatok és kötelezettségek, különös tekintettel a béketámogató műveletekre és a válságkezelésre (lásd ISAF Afganisztánban).

Nyilvánvaló, hogy a politikai események mélyreható következményekkel járnak, mint a hidegháború vége és azt követő katonai, valamint az ISAF afganisztáni műveleteit megelőző széles körű reformok, amelyek nem csak előidézték, de hozzájárultak a NATO új katonai parancsnoki struktúrájának kialakításához. A parancsnokság felépítése és folyamatos megújulásával lépést tart a változásokkal, ugyanakkor képes választ adni a jövő kihívásaira. Továbbá, az állandó információcserét, a speciális tudást és tapasztalatokat a NATO-központ katonai szakértői és politikai vezetői folyamatosan megosztják egymással és a tagországokkal is. Ez a katonai és polgári szorosan együttműködő képesség teszi a NATO-t egyedi szervezetté.