Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Néhány évet várni kell az első magyar női vadászpilótára

Szöveg: Révész Renáta |  2008. október 2. 13:16

Bár néhány országban egyáltalán nem számít kuriózumnak, ha női vadászpilóta vezeti a harci járműveket, hazánkban még minden bizonnyal éveket kell várni arra, hogy a gyengébbik nem így is bizonyíthasson. Ám a nők közül bárki megkezdheti a kiképzést – persze csak akkor, ha minden szigorú követelménynek megfelel.

A honvedelem.hu is számtalanszor foglalkozott már a magyar vadászpilóta-képzéssel, vagyis az NFTC programmal. Arra a kérdésre azonban még nem kerestünk választ, vajon miért nem végezte el a teljes programot egyetlen hölgy sem. Holott a 2002-ben beindult NFTC program a kezdetektől lehetővé tette a gyengébbik nem számára is a jelentkezést.

Bár a köztudatban általában férfiak jelennek meg, ha a pilótákra gondolunk, azért a hölgyek között is akadt szép számmal, akik az eltelt hat évben jelentkeztek a nem mindennapi képességeket megkövetelő képzésre.

– Tulajdonképpen rögtön a program beindulásakor jelentkeztek hölgyek – tudtuk meg Nagy István ezredestől, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Repülő Felkészítési Osztályának vezetőjétől – A jelentkezők mintegy 10 százalékát teszik ki a nők. Semmilyen különleges, vagy egyéni követelménynek nem kell megfelelniük a férfiakhoz képest, sőt a fizikai felmérőn természetesen némileg könnyítettek is az elvárt teljesítményi szinten.

Az ezredestől megtudhattuk: az elmúlt években összesen 1500-an jelentkeztek a pilótaképzésre interneten, levélben vagy toborzóirodában. A hölgyek körülbelül 110 jelentkezést nyújtottak be, de ezek közül csupán 50-en vettek részt az alkalmassági vizsgálaton. Közülük azonban csak néhányan feleltek meg az igen szigorú alkalmassági követelményeknek.

– Tudni kell, hogy Európában nálunk a legszigorúbb az orvosi alkalmassági vizsgálat, és a szakemberek ebből nem is kívánnak engedni. A három napos átfogó orvosi vizsgálat során nem csak a jelentkező egészségi állapotát mérik fel, hanem például megvizsgálják a kéz-törzs-láb arányát, vagyis antropometriai méréseket végeznek. Elég, ha valakinek az anatómiai arányai kissé eltérnek – például rövidebb a felkarja – és már nem felel meg a követelményeknek. A nőknél problémát jelenthet a testsúly is… nem a szó hétköznapi értelmében. Egy túl vékony hölgy például nem bírja ki azokat az extrém fizikai megterheléseket, amelyeket egy vadászpilótának állnia kell. – tudtuk meg az ezredestől, aki azt azért hozzátette, a női és a férfi jelentkezők közül arányaiban szinte ugyanannyian akadnak fenn a rostán.

Tehát az 50 jelentkezőből a 3 alkalmassági vizsgálat, átlagos eredménynek mondható.
A jelentkezők nem lehetnek 27 évnél idősebbek, felsőfokú iskolai végzettséggel kell bírniuk (mindegy, hol végeztek, csillagász, óvónő, vagy mérnök egyaránt jelentkezhet), középszintű angol nyelvtudással kell rendelkezniük. Ez utóbbi azért is fontos, mert a képzés angol nyelven folyik – nyelvvizsgát ugyan nem kérnek, de papírtól függetlenül mindenkinek felmérik az idegennyelvi tudását egy vizsga keretében.

Az elmúlt években tehát összesen három hölgy találtatott alkalmasnak az orvosi vizsgálaton. Közülük azonban csak ketten álltak neki a képzésnek. Egyikük még az itthoni képzés során önként kiszállt a programból, míg a legtovább jutott hölgy a kanadai kiképzés során rekedt meg a IIA fázisnál.
A képzés ugyanis többszintű, itthoni és külföldi fázisai egyaránt vannak. Az első naptól kezdve minimum 5, de akár 7 évnek is el kell telni ahhoz, míg valaki kiképzett vadászpilótává válhat.

– Az orvosi alkalmassági vizsgálat után kerül sor egy fizikai alkalmassági felmérésre. Ha valaki ezt követően bekerül a képzésbe, akkor először itthon egy három hetes alapkiképzésben, majd két hetes ejtőernyős-képzésben vesz részt. Ezt követi az elméleti kiképzés, ahol olyan szaktantárgyak ismertetésére kerülhet sor, mint az aerodinamika, a hajtómű ismeretei, vagy a légi jog. Ezen képzés után egy 460 órás szakmai angol nyelvtanfolyamra, majd egy 1 hetes földi előkészítésre kerül sor. Ezt követi a gyakorlati képzés, ahol már Jak-52-es gépekkel repülnek a pilóta-jelöltek. Amikor minden vizsgán túljutottak – egyébként a követelmények miatt már eddig is jelentős a kiszóródás – akkor az oktatók döntik el ki az a 7 ember, aki kiutazhat a kanadai kiképzésre. – sorolta a kiképzés elemeit az ezredes.

Idáig tehát az elmúlt években csupán egyetlen hölgy jutott el, ám a tengerentúlon már ő is elvérzett. Ami nem csoda, hiszen a hét kiutazó egy két éves képzésen vesz részt, ám nem mindannyian, csupán öten végezhetnek közülük. Az öt sikeres vizsgát tett pilóta-jelölt itthon katonai állományba kerül. Ám ekkor még mindig nem vadászpilóták, „csupán" az alapképzésen vannak túl. Itthon további 2-4 évig kell szántaniuk az eget, míg végérvényesen kiképzett vadászpilótákká válhatnak.

Ám mindezek ellenére Nagy István ezredes úgy véli, megéri megtenni ezt a hosszú utat, hiszen a végeredmény megér minden fáradságot:

– A hosszú és folyamatos versenyhelyzetet teremtő képzés végén a pilóták egy olyan közösség részeivé válnak, amely borzasztóan összetartó és páratlan a maga nemében. És bár eddig a magyar pilótatársadalom kizárólag férfiakból áll, ma már a nők számára is ott van a lehetőség, amely megteremti, hogy a jövőben Magyarországon is felavathassuk az első vadászpilóta-hölgyet.

Külföldön nem ritka a női pilóta

Már a II. világháborúban is fontos szerepet töltöttek be a brit női berepülőpilóták, akik a gyárakból a harcoló alakulatokhoz jutatták el a vadonatúj repülőgépeket.
Az azóta eltelt időszakban azonban számos országban hivatásos női pilótákat is képeztek. Amerikában külön egységet alkotnak a női vadászpilóták, de ma már az iszlám országok némelyikében is találkozhatunk az eget szántó hölgyekkel.
Pakisztánban például idén márciusban ünnepélyes keretek között került sor az első pilóta nők kibocsátó ünnepségére. A Pakisztáni Légierő történetében ők az első női pilóták. Négyen végezték el a kiképzést, ugyanazt, amit a férfi társaik. Talán nem véletlen, de a jövőben ők is vadászgépeket szeretnének repülni.
Belgiumban, Kanadában, Franciaországban és Portugáliában szolgál már nő pilótaként a légierőben, Dániában az 2005-ben végzett az első nő pilótanövendék. Görögországban szintén ekkor került csapathoz első kilenc (!) női pilóta.