Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Néhány F-35 újra repülhet

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2011. március 18. 8:12

Az F-35 Joint Strike Fighter (JSF) hét tesztverziója újra a levegőbe emelkedhet, azonban a gép többi példánya egyelőre a földön marad mindaddig, amíg meg nem találják az okát, hogy az egyik repülőgép generátorai miért hibásodtak meg az elmúlt héten. A repülési engedélyt a típus hét, korábbi verziója kapta vissza; három F-35A és négy F-35B rövid felszállásra és függőleges leszállásra (STOVL) képes modell.

Az F-35 „legöregebb" példánya, az AF-1 lajstromjelű repülőgép 2011. március 14-én újra levegőbe emelkedett, mondta David Venlet altábornagy, a JSF program vezetője a szenátus Fegyveres Erők Bizottsága előtt.

Az F-35 típusú repülőgépeknek azok után kellett a földön maradniuk, hogy 2011. március 9-én, a kaliforniai Edwards légitámaszpontról felszállt F-35A verzió tesztrepülése során kettős generátor meghibásodást és olajszivárgást észleltek.

A vizsgálatban a haditengerészet és a légierő a Lockheed Martin képviselőivel egyetemben arra a következtetésre jutottak, hogy a meghibásodás a generátorok egy újabb konfigurációjánál jelentkezett.

Az új generátorok a légierő negyedik tesztgépébe, az AF-4; a tengerészgyalogság ötödik gépébe, a BF-5, valamint a haditengerészet számára készült első F-35C gépbe, a CF-1 lajstromjelűekbe kerültek beépítésre.

Ezek a gépek a probléma okának feltárásáig nem repülnek, mondta Venlet. Az altábornagy egy az F-35 programmal kapcsolatos tárgyaláson beszélt a meghibásodásról, amely tárgyalás másik fő témája a JSF repülőgép számára gyártandó második vagy alternatív hajtóművel kapcsolatos megbeszélés volt.

A Pentagon hosszú ideje próbálja meggyőzni a Kongresszust, a Rolls-Royce és a General Electric által fejlesztett F136 hajtómű finanszírozásának leállításáról, mivel a Pratt and Whitney F135 típusú hajtóműve megfelelő eredményeket produkál. A Kongresszus a Pentagon kérésének ellenállva 2007 óta finanszírozza az alternatív hajtómű fejlesztését.