Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Online toborzás: új képesség a Magyar Honvédségben

Szöveg: Szűcs László | Fotó: Nagy Gábor |  2020. december 7. 7:13

Jelenleg a globális munkaerő-piacon erőteljes átrendeződés figyelhető meg, hiszen komoly humánerőforrás hiány mutatkozik szakképzett munkaerőből a versenyképes ágazatokban is. A multinacionális cégek elszívó ereje nagymértékben jelentkezik a Magyar Honvédség számára fontos célcsoportokban, továbbá a közszolgálatban is komoly versenyhelyzet alakult ki a munkavállalók megszerzéséért.

20201204-KOTI 01

Napjainkban a különböző generációk együttesen vannak jelen a munkahelyeken, ezzel nagy kihívás elé állítva a munkáltatókat, így a Magyar Honvédséget is. Az új generációk színrelépésével a klasszikus offline álláshirdetések vesztettek jelentőségükből, a munkaerőpiacon jelen lévő összes nagyvállalat leginkább online eszközök igénybevételével próbál toborozni.

A megváltozott környezeti tényezők, a munkaerőpiac hagyományos merítési lehetőségeinek beszűkülése komoly nehézségek elé állítja a piaci szereplők mellett a katonai toborzást is, ezért az online jelenlét kiterjesztésére volt szükség.

Tavaly év elején kezdte meg működését a Központi Online Toborzó Iroda – azaz, ahogy szakmai berkekben hívják, a KOTI -, mely jelenleg az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság szervezeti egységeként végzi tevékenységét. A „hagyományos” módon dolgozó kollégáikkal szemben az online toborzók ugyan személyesen nem találkoznak az ügyfelekkel, de ugyanúgy az érdeklődők rendelkezésére állnak szakmai jellegű kérdések megválaszolásában és beosztások keresésében egyaránt.

20201204-KOTI 02

„Az online toborzás kialakításával a Magyar Honvédség követte a versenyszférában már kirajzolódott trendeket, megteremtve ezzel a digitális térben otthonosan mozgó fiatalok számára a jelentkezési folyamat online elindításának lehetőségét” – mondta el Bélavári Miklós őrnagy, a KOTI vezetője.

Az iroda először a Magyar Honvédség Parancsnoksága Személyzeti Csoportfőnökség alárendeltségében alakult meg, a kezdeti cél pedig a feladatkörök pontos kialakítása volt, jelenleg pedig már a „klasszikus” rendszerbe beépülve, azt kiegészítve végzik munkájukat.

„Az online toborzás nemcsak egy felületet takar” – véli Jakus Fruzsina, a KOTI munkatársa, hozzátéve: a pályázók az egyik online állásportál felületén konkrét beosztásokra tudnak önéletrajzot küldeni, melyeket a Magyar Honvédség facebook felületén célzott álláshirdetésként is meg lehet jeleníteni. A közösségi médiában és az emailen megkereséseket és önéletrajzokat a KOTI munkatársai dolgozzák fel, és menedzselik azokat az online térben egészen addig, míg az ügyfél a jelentkezés utolsó mozzanataként megjelenik valamelyik hagyományos toborzó irodában. A folyamat még nem vihető végig személyes találkozás nélkül, azonban az érdeklődés és beosztáskeresés az online térben is megvalósítható, így az ügyfélnek nem kell többször is személyesen felkeresnie a toborzó irodát.

A tervek szerint hamarosan az iranyasereg.hu oldal - és annak facebook felülete - válik az online toborzás másik fontos felületévé, ha annak karrieroldallá fejlesztése befejeződik.

20201204-KOTI 04

Bélavári őrnagy hozzáteszi, hogy a lehetőségekhez mérten próbálnak ügyfélcentrikusan eljárni. Ha például egy érdeklődő a Messengert használja a kapcsolatfelvételre, akkor a teljes jelentkezési folyamatot ezen a felületen folytatják le, mert valószínűleg ez a másik fél számára legkönnyebben hozzáférhető és legkényelmesebb csatorna.

„Természetesen olyan is sokszor előfordul, hogy hajnali 2 órakor érkezik üzenet. Ha nem is azonnal, de igyekszünk ezekre is mihamarabb válaszolni” – avat be Jakus Fruzsina, aki azt is hozzáteszi, hogy legalább annyian érdeklődnek emailben is, mint Messengeren.

Az iroda működésének elmúlt két évéről összegyűjtött adatokat böngészve egyébként megállapítható, hogy nemcsak a fiatalok érdeklődnek online a katonai szolgálat iránt, hanem az idősebb korosztály is előszeretettel választja ezt a számára is kényelmesebb megoldást.

Hamar bebizonyosodott, hogy az új megoldásoknak nemcsak, hogy van létjogosultsága, de az idei évet végigkísérő járványhelyzet alatt elengedhetetlenné vált az érdeklődők számára az internetes kapcsolattartási lehetőség. Az online toborzók a megszokott szolgálati elfoglaltságuk mellett természetesen a koronavírus-járvány elleni védekezésből is kiveszik a részüket, az öttagú csapatból jelenleg többen is egy budapesti kórházban teljesítenek szolgálatot, ahol az egészségügyi dolgozók terheit igyekeznek csökkenteni szakképesítést nem igénylő feladatok elvégzésével.

320201204-KOTI 02
Címkék