Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Orosz katonai helikopterek készülnek kínai gyárakban

Szöveg: Háború Művészete |  2008. május 22. 9:24

Oroszország megállapodott Kínával abban, hogy engedélyezi egy helyi gyárban a Mi-171 típusú helikopterek összeszerelését az oroszok által biztosított alkatrészek felhasználásával. Ezt a forgószárnyast „Terminátor” névre keresztelték, amit a régi Mi-17-es modell alapján fejlesztettek ki. A Mi-17-es – ami már harci- és szállítóhelikopterként is használható – a Mi-8-as export változatának tekinthető.

A 12 tonna súlyú Mi-171-es, ami 4 tonna rakomány elszállítására képes, 590 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, átlagos sebessége pedig 250km/h. Személyzete 3 fő, ezen kívül akár 40 utas elszállítására is képes. A forgószárnyas utasterét páncélzat védi a lövedékek és a gránátszilánkok ellen.

A „Terminátor" fegyverzetét tekintve, géppuskát, rakétákat és bombákat szállít, de alkalmas 8 darab 9M114 levegő-föld vagy levegő-levegő rakéta elszállítására is.

A repülőelektronikai rendszereket főleg nyugati országokból szerzik be, melyek segítségével könnyebben értékesíthetőek ezek a helikopterek. A robusztus és kedvező árú (4-5 millió dollár) Mi-171-esből így a fejlődő országok is vásárolhatnak.

A típus fejlesztési munkálatai 1998-ban fejeződtek be, az eltelt évek során pedig egyre nagyobb sikereket ér el vele Oroszország az értékesítései piacon.

A jelenlegi megállapodás alapján a kínaiak az idei esztendőben 20 darabot szerelhetnek össze, ami a továbbiakban akár évi 80 darabra is emelkedhet. Kína természetesen értékesítheti is a Mi-171-eseket, melyekre már érkezett is megrendelés Pakisztánból és egy meg nem nevezett afrikai országból. Ennek következménye persze az lesz, hogy Kína Oroszország riválisa lesz az értékesítési piacon, de a gyártók bíznak abban, hogy az eladások globális számát tekintve összességében jelentős növekedés lesz majd tapasztalható.

 

A tavalyi év során 150 megrendelés érkezett a Mi-171-es típusra. Az oroszok úgy döntöttek, hogy nyereségesebb számukra, ha csak az alkatrészeket gyártják le, az összeszerelési munkálatokat pedig kiadják Kínának.