Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Orosz nyomozók Lengyelországban vizsgálódtak

Szöveg: honvedelem.hu / MTI |  2011. április 30. 20:41

Orosz nyomozók az elmúlt napokban 20 személyt hallgattak ki tanúként Lengyelországban a Lech Kaczynski elnököt és kíséretét szállító különgép tavalyi szmolenszki katasztrófája kapcsán – jelentette április 29-én,pénteken az ITAR-TASZSZ orosz hírügynökség.

Vlagyimir Markin, az orosz nyomozati bizottság szóvivője a hírügynökségnek elmondta: a moszkvai szakértői küldöttség vizsgálódása, amelyre lengyel jogsegélykérés keretében került sor, felemásra sikerült. Számos olyan fontos információt kaptak a lengyel légierő egyik különleges repülőezredének a tagjaitól a Tu-154M típusú gép útjának megszervezésével és a legénység felkészítésével kapcsolatban, amelyeket egy későbbi eljárás során fel lehet használni.

Ugyanakkor – mutatott rá Markin – elmaradt például a találkozó a lengyel elnöki hivatal illetékeseivel, akik valószínűleg értékelhető válaszokat tudtak volna adni, mivel ők állapodtak meg az orosz féllel arról, hogy a lengyel elnök gépe a Szmolenszk melletti Szevernij katonai repülőtéren szálljon le. A lengyel kormányfői hivatal illetékese nem volt jártas a lengyel delegáció szmolenszki útjával kapcsolatos kérdésekben.

Így sok felvetés még tisztázásra szorul – mondta Markin, hozzáfűzve, ennek pótlására lesz még lehetőség, mert a tervek szerint Moszkvába is várnak lengyel szakértőket közös műszaki vizsgálatok elvégzésére.

Az orosz nyomozók egyebek között annak akartak a végére járni, hogy Arkadiusz Protasiukra, a gép kapitányára nehezedett-e külső nyomás, hogy a rendkívül rossz időjárási és látási viszonyok ellenére próbálja meg a leszállást.

A Lech Kaczynski lengyel államfőt, hitvesét és hivatalos kíséretét – összesen 96 embert – szállító Tu-154M 2010. április 10-én zuhant le, a szerencsétlenséget senki sem élte túl. Kaczynski kíséretével Katinyba (Katyn) tartott, az 1940-ben ott és a Szovjetunió más vidékein lemészárolt mintegy 20 ezer lengyel fogoly és civil emlékhelyén tartandó ünnepségre.

A moszkvai székhelyű Államközi Repülésügyi Bizottság (MAK) idén januárban tette közzé jelentését, amely szerint a balesetet a lengyel pilóták azon döntése okozta, hogy a kedvezőtlen időjárási viszonyok ellenére sem tértek ki egy másik repülőtérre.